Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sporadisk startvägran

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sporadisk startvägran

    Det har hänt ett par gånger nu att min Multipla 1,6 '99 (bensin) inte vill tända och bara maler på startmotorn. Första gången den "startvägrade" hoppade den igång efter ett antal försök. Den började liksom "småtända" litet vid typ 5:e försöket och hoppade sedan igång och gick fint och rent. Andra gången gav jag upp efter ett tiotal startförsök. Dagen efter (idag) hoppade den igång så snällt.

    Vad kan det vara för "till-från-fel"?? Tändstiften? Andra tänddelar? Har den rotor? Den verkade vara utan rotor. Kan det vara någon givare till insprutningsdatorn som glappar?
    Stiften behöver nog bytas ändå, men jag har svårt att tro att de skulle orsaka ett så här sporadiskt fel.

    Alla teorier och ledtrådar tas tacksamt emot.

    Jonas H
    Last edited by Jonazz; 20 September 2007, 21:40.
    Jonas H

    Multipla 1,6 -99

  • #2
    Lyser en liten text; "CODE" när du försöker starta?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Nej, någon "CODE" har jag inte lagt märke till, vad skulle det betyda i så fall?
      Det finns en varningslampa för insprutningssystemet, men den lyser inte heller.

      Jonas H
      Jonas H

      Multipla 1,6 -99

      Comment


      • #4
        Har du kollat bränslepumpen?
        Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v -98
        Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q4 -08
        Piaggio Ciao 0.05 0v -94

        Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v - 05 SÅLD
        Fiat Punto 80 ELX -02 SÅLD
        Fiat Uno 75 SX -89 SÅLD
        Fiat 124 Sport Coupe -75 SÅLD
        Fiat 126 Berlina -76 SÅLD
        Lancia Dedra Integrale -92 SÅLD
        Lancia A112 Abarth -84 SÅLD

        Comment


        • #5
          Nej, jag har inte kollat nå't. Tänkte höra efter era förslag till vad jag ska kolla först.
          Bränslepumpen ska kollas. Finns det några bra metoder för att göra detta, och var sitter den på Multipla?
          Jonas H

          Multipla 1,6 -99

          Comment


          • #6
            hej

            jag har samma problem med min bravo att den inte startar ibland. känner igen de "symptom" din bil uppvisade. jag har bytt tändstift vilket inte hjälpte. även jag är tacksam för fler tips och om du har hittat nåt fel.
            lev livet. du lever bara en gång.

            Comment


            • #7
              Har haft samma problem med min Bravo, dock har insprutningslampan lyst när bilen inte startat. Bytte till nytt batteri och ser till att köra längre sträckor alternativt underhållsladda batteriet. Har inte haft några problem sedan dess... Bytte även stift och tändkablar.

              Comment

              Working...
              X