Announcement

Collapse
No announcement yet.

spindeleder mm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spindeleder mm

    Hej!
    Jag är nu officiellt galen efter att ha förskt byta spindeleder på min 124 spider.
    Den undre vägrar lossna (avdragaren gick av). jag kapade til slut bulten och tog loss hela hjulet men kan fortfarande inte få ur den.

    Vad heter delen som båda spindelledarna sitter i?

    Är det samma på någon annan (vanligare) Fiat?

    garaget är fullt med 80-tal

  • #2
    Det lederna sitter i e spindeln, om du tar en rejäl hammare å slår bra hårt på SIDAN av där bulten går igenom spindeln. ( Muttern är av hoppas jag ) så ska det släppa till slut. Gäller konad spindelled. Riktigt skit jobb det där, lycka till..
    Nu med skrapade fälgar... :-(

    Comment


    • #3
      Värma med gas gör oftast underverk.
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jaan-e
        Det lederna sitter i e spindeln, om du tar en rejäl hammare å slår bra hårt på SIDAN av där bulten går igenom spindeln. ( Muttern är av hoppas jag ) så ska det släppa till slut. Gäller konad spindelled. Riktigt skit jobb det där, lycka till..
        Konad är den .
        Är det inte risk att spindeln går sönder?
        garaget är fullt med 80-tal

        Comment


        • #5
          eländet kom av. värme, ny avdragare, borrat hål rakt igenom och bank.
          hur fan kan en kona sitta så hårt?
          garaget är fullt med 80-tal

          Comment


          • #6
            Det är högre makter som vill testa vilket virke du är gjord av (och ha lite roligt medan dom tittar på).
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Bytte styrleder på min Argenta i somras (liknande spindel). Jag fick aldrig ur den konade tappen nej..
              Tänkte aldrig så långt, men det är ju radiellt, inte axiellt man ska slå. Åkte till AutoAlfa, de hissade upp bilen, tog fram storsläggan, slog 2 slag på varje sida och Plopp! De lossnade skitlätt.

              Ang. spindelled (bytta jag oxå) sitter de m 3 nitar (m presspassning) i undre bärarmen. Ett riktigt jävligt jobb, men det GÅR att borra ur + slå ur med dorn och slägga. Mkt våld!
              Sen får man räta ut plåten i bärarmen och helt enkelt skruva dit nya leden med medföljande bultar. Mkt bättre lösning, Fiat!

              Man behöver fjäderspännare för att få ur den konade tappen (iaf på min) men då ska det gå ganska smidigt.

              Edit: ooops såg nu att det är fixat! Skönt då.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment

              Working...
              X