Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högt tomgångsvarv Fiat Regatta 90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högt tomgångsvarv Fiat Regatta 90

    Jag har en Fiat Regatta 90 Weekend Sie från 1988, (16000 mil) som jag försöker hålla vid liv. Har problem med tomgångsvarvet! Efter start så går motorn upp till 2000 rpm och går inte ner till normalt tomgångs- varvtal, inte ens när motorn blir varm.
    Motorn har direktinsprutning och autochoke om jag förstått det rätt.
    Någon som har haft liknande problem ? Tacksam för svar.

  • #2
    Kolla

    att gasspjället stängs helt/öppnar normalt.
    att du inte har tjuvluft som ger konstiga effekter (spraya startgas på misstänkta slangar och kolla om varvet ändras)
    att alla servicedelar (filter, stift osv) är utbytta som de ska, till rätt sort osv.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Kolla

      att gasspjället stängs helt/öppnar normalt.
      att du inte har tjuvluft som ger konstiga effekter (spraya startgas på misstänkta slangar och kolla om varvet ändras)
      att alla servicedelar (filter, stift osv) är utbytta som de ska, till rätt sort osv.

      Tack för svar ! Ska kolla det du föreslår.
      Fick även tips om att kolla kallstartsventilen (även kallad tomgångsmotor tror jag) för att se om den hängt sig. Enligt instruktionsboken sitter den på baksidan av spjällhuset.
      Någon som har erfarenhet av denna ?
      Återkommer med resultat.

      Comment


      • #4
        Absolut, om det sitter en extra insprutare så, vet ej. Man kan isf testa att koppla loss kabeln till denna.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment

        Working...
        X