Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamremshaveri på min Bravo.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kamremshaveri på min Bravo.

Har fått haveri på min Bravo 1,6. Så jag undrar om någon vet vad det skulle gå på att renovera motorn. Är det bäst att låta en Fiat verkstad göra jobbet eller kan en "vanlig" bilverkstad fixa det?

kan man göra själv!!

Det kan man göra själv om man har lite mek kunskap
    bytte div delar på syrrans brava 1,6 16v
    insugs sidan hade 7 ventiler blivit krökta
    så 7 ventiler
    1 topppackning
    1 satts topplocksbultar
    kostade 2100:- fiat orginal delar
    F:finns I:ingen A:annan T:turbo

saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

Comment

Har fått reda på att toppen är bara skrot och det ska gå på ca 12 att laga den. *suck*

Comment

Kamremshaveri på min Bravo.

vem har gett dig det priset? laga toppen med säten +6 ventiler,2 kolvar med pkn och remar spännrullar gick på 7000:- till cupe`n

Comment

Fat verkstaden i Karlstad. De sa att toppen var inte värd att fixa utan de ska ta en begagnad topp och sätta på.

Comment

Huaaaa jag har fått det slutgillitiga priset som det skulle gå på och det blev ca 17000:- med jobbet.

Comment

Tänkte bara höra hur långt din Bravo gått när kamremmen sade upp sig. Small den trots att du bytt den inom angivna intervaller? Min har rullat 4000 mil sedan den byttes...

Comment

Den skulle bytas så det var helt mitt fel. Det är så, man väntar tills det är försent. *suck* Funderar å att sälja den som den är för 10000:- med fälgar, spoiler och kjolar.

Comment

Skulle testa att vända mig till en annan verkstad å se vad dom har att säga..

Stod ju om en som hade en polo och hade växellåds problem skulle kosta 29000kr på märkesverkstad och det kostade 2500kr på en mindre verkstad.

låter konstigt att topen skulle va skrot. har haft oturen att 2 st kamremmar gått av förtidigt. och dom har gått att fixa. vet dock inte vad det kosta för den första täckte försäkringen. den andra hade gått 500mil innan det gick av så det fick verkstaden fixa
                  Fiat Croma 16v -95 (såld)
                  Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
                  Ford Mustang cab -71

Comment

Jo jag vet att det är i överkant. Fick ett helt annat pris först, sedan nät jag ville ha besked på en mer exact summa blev det 16885:-. Bara jobbet skulle gå på ca 6000:- resten var delar. Det är en kille (mekaniker) som jobbar där som är intresserad av att köpa den som den är, för den är i så bra skick.

Comment

Det brukar vara så, mekaniker som gör ett klipp och åtgärdar de mekaniska felen förhållandevis enkelt och billigt
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

Mvh
                      Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Originally posted by Joksi
                        Det brukar vara så, mekaniker som gör ett klipp och åtgärdar de mekaniska felen förhållandevis enkelt och billigt
                        Det är därför man ska kolla på fler ställen
                        Fiat Croma 16v -95 (såld)
                        Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
                        Ford Mustang cab -71

Comment

Jo det förstår jag att man ska. Kanske byter ut hela motorn. Vi får se hur mycket tid jag har i slutändan.

Comment

byt verkstad dom verkar ju tröga!!!

gick kamremmen av i 100km/h eller?

har aldrig varit med om att men behöver skrota en fiat topp!!

ventilsätena brukar klara sig och har dom inte gjort det så går dom att byta för en mycket mindre summa

byte av alla ventiler topplocksbultar alla remmar och rullar 8 st hydraliska lyftare byte alla ventiltätningar alla packningar

är ca 6000- 7000 kr i delar

OBS JAG TROR INTE ATT ALLT DETTA BEHÖVS

men du får ett hum iaf

jag skulle tippa på runt 10-12 tusen för arbete inkl material om jag räknar på allt material som jag ovan nämde

obs det ska vara en fiat verkstad som gör det eller en verkstad som har tillgång till fiats org verktyg då kamaxlarna måste låsas på baksidan innan ihop montering annars får dom göra om samma jobb igen

det finns tyvärr ingen genväg på denna motor
                            "i live for italian cars"

Comment

Jo lite är de allt.

Den gick sönder i 90km/tim.

Comment

Working...
                              X