Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regatta - mängd växellådsolja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Regatta - mängd växellådsolja?

    Växellådan på min nyinköpta Regatta växlar bra men klonkigt. Det låter nästan som om länkaget saknar någon gummibussning eller liknande.
    Hur som helst, igår skulle jag byta växellådsolja. Enligt specifikationen (instruktionsbok + Haynes) ska lådan rymma ca 3 liter. Dock tömde jag bara ut 1,5 liter, och var övertygad om att detta var anledningen till klonket. Men jag kunde tyvärr bara fylla i 1,5 liter innan det började rinna över igen! Jag kunde bara hitta en rimlig avtappningsbult, och jag tror att jag hittade rätt nivåbult/påfyllning (se pil på bild).
    Vad gör jag för fel? Det är ju inte bra om jag kör med halva mängden olja för länge.
    Attached Files

  • #2
    3liter växellådsolja? Det måste vara världens största växellåda för personbilar isf..!
    1.5liter stämmer nog bra, man ska hälla i olja upp till plugg-mynningen. Precis som du gjort!

    Växellänkage har alltid varit en svag punkt på äldre fwd-Fiatar.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag håller med om att 3 liter låter mycket. Dock står det så både i instruktionsboken och i Haynes (och Castrol, etc), så i så fall har den felaktiga siffran kommit från Fiat.

      Så växellänkagen är erkänt svaga? Byter man ut hela, eller lever man karaktären?

      Comment


      • #4
        Allt går att laga

        Det går säkert att få bättre, dock är jag dålig på hur Regatta/Ritmos ser ut. Oftast har lederna slitits ut och blivit glappa, man kanske kan mecka dit andra, bättre leder? Kanske går det att skruva åt fästen osv. Bara att smörja rörliga delar kan ju göra underverk.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment

        Working...
        X