Announcement

Collapse
No announcement yet.

dum fråga eller....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • dum fråga eller....

    Jag är kanske dum.. men måste fråga detta iallafall.. bara för att veta..

    Om dämparna är slut bak så antar jag att bakänden sjunker.. eller ser ut om den "sitter" över hjulen.

    Hur kan man avhjälpa detta?
    vissa bilar verkar ju inte ha fjädrar bak som man har fram, utan bara dämpare..

    är det någon som kan hjälpa med ord en stackars sate som verkar "vara blond" & dum!
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

  • #2
    Re: dum fråga eller....

    Originally posted by Fiat Abarth
    Jag är kanske dum.. men måste fråga detta iallafall.. bara för att veta..

    Om dämparna är slut bak så antar jag att bakänden sjunker.. eller ser ut om den "sitter" över hjulen.

    Hur kan man avhjälpa detta?
    vissa bilar verkar ju inte ha fjädrar bak som man har fram, utan bara dämpare..

    är det någon som kan hjälpa med ord en stackars sate som verkar "vara blond" & dum!
    Du har fjädrar både bak och fram.

    Skillnaden är att bak så kanske du har bladfjädrar istället för spiralfjädrar.
    Eller så kanske fjädern sitter separat och inte utanpå dämparen som den gör fram.

    Om bilen hukar i bak beror det ofta på att fjädrarna är slut.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #3
      Re: Re: dum fråga eller....

      Originally posted by TobbeC
      Du har fjädrar både bak och fram.

      Skillnaden är att bak så kanske du har bladfjädrar istället för spiralfjädrar.
      Eller så kanske fjädern sitter separat och inte utanpå dämparen som den gör fram.

      Om bilen hukar i bak beror det ofta på att fjädrarna är slut.
      vet du var man kan få tag på bättre fjädrar, typ rally eller racing..
      finns det några som säljer dessa? styvare..
      finns dom över huvud taget numera?
      behöver till min nya Ritmo
      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

      Mina Bilar.. Past & Present!

      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

      Comment


      • #4
        Re: Re: Re: dum fråga eller....

        Originally posted by Fiat Abarth
        vet du var man kan få tag på bättre fjädrar, typ rally eller racing..
        finns det några som säljer dessa? styvare..
        finns dom över huvud taget numera?
        behöver till min nya Ritmo
        Din ritmio är ju lite speciell. Jag tittade på en vanlig ritmo och där fanns ingen bakfjädrar vilket tyder på att det skulle vara bladkonstruktion.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          Re: Re: Re: Re: dum fråga eller....

          Originally posted by TobbeC
          Din ritmio är ju lite speciell. Jag tittade på en vanlig ritmo och där fanns ingen bakfjädrar vilket tyder på att det skulle vara bladkonstruktion.
          Det är inte till min Abarth det gäller utan till en annan, en vanlig Ritmo som jag vill ha "bättre" & hårdare grejer till
          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

          Mina Bilar.. Past & Present!

          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

          Comment


          • #6
            Som Tobbe säger är det tvärliggande bladfjäder på Ritmo, ärvt från Fiat 128. Rätt smart o enkel konstruktion faktiskt.
            Ritmo ser lite "tillbakalutande" ut men det gjorde de även som nya..
            Det man kan göra (för att få samma höjd) är väl att sänka fronten. Kapa fjädrarna eller försöka hitta sänkfjädrar..

            Möjligt att t.ex. Uno Turbos framfjädrar passar..? Billiga från skroten. Testa!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Som Tobbe säger är det tvärliggande bladfjäder på Ritmo, ärvt från Fiat 128. Rätt smart o enkel konstruktion faktiskt.
              Ritmo ser lite "tillbakalutande" ut men det gjorde de även som nya..
              Det man kan göra (för att få samma höjd) är väl att sänka fronten. Kapa fjädrarna eller försöka hitta sänkfjädrar..

              Möjligt att t.ex. Uno Turbos framfjädrar passar..? Billiga från skroten. Testa!
              Det går även byta bladfjädrarna till nya. Dom brukar säcka med tiden då dom har lätt för att rosta.

              Finns nog inte out of the box men det borde vara ganska billigt att få sånna tillverkade.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                Originally posted by TobbeC
                Dom brukar säcka med tiden då dom har lätt för att rosta.
                Det var nytt för mig men ok.. Det som oftast händer med vanliga fjädringar som säckat ihop är att spiralfjädrar gått av. Själva fjäderkonstanten brukar inte påverkas av rost eller ålder vad jag vet.

                Se bild på en NY Ritmo.. http://www.fiatritmo.com/images/105tczw2.jpg
                Last edited by per; 28 November 2007, 14:26.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  Det var nytt för mig men ok.. Det som oftast händer med vanliga fjädringar som säckat ihop är att spiralfjädrar gått av. Själva fjäderkonstanten brukar inte påverkas av rost eller ålder vad jag vet.

                  Se bild på en NY Ritmo.. http://www.fiatritmo.com/images/105tczw2.jpg
                  Säger inte att du har fel utan att bladfjädrar ibland Säckar med tiden.
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment

                  Working...
                  X