Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo och boost controller fråga.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbo och boost controller fråga.

    1: Någon som vet hur sjutton man vet vilken turbo man skall ha i bilen? Snabb spool-up (senast fullt tryck vid 3500varv, gärna tidigare). Vilken storlek snackar vi då? Laddtryck runt 1.4-1.5bar? Och billig helst då. Edit: Mao, hur tyder man de lustiga 3D-kurvorna från tillverkar?

    2: Trevlig boost-controller som kan styra laddtryck med avseende på spjällläge? Kollade på Apexi AVC-R, är de bilmärkesberoende eller finns det billigare? Kan man kolal spridar duty på andra? Knepigt att koppla in eller tappar man bar ain sig på befintliga kontakter på något sätt?

    3: hur hittar man en tillförlitlig vinterbil som absolut inte kommer att krångla och inte kostar mer än 1000? så man kan skruva lite på punton? *suck*
    Last edited by novisen; 30 November 2007, 13:31.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Får väl ägna lite ledighet under julen till att titta närmre på det här. Hittade dock en väldigt matnyttig sida på garret som förklarar det hela rätt bra.

    http://www.turbobygarrett.com/turbob...ch_center.html

    Om någon annan någonsin får för sig att själv försöka bestämma vilken turbo man vill ha och få lite kött på benen innan man pratar med säljare. Fast jag gissar att det slutar med ett eller 2 alternativ till slut ändå, med tanke på att man skall sätta dit den på befintliga anslutningar i bilen Kul info dock.

    Får väl fösöka titta lite efter någon billigare boostcontroller som kan styra tryck mot spjällägesgivare också... har absolut ingen lust att stoppa in PRVn igen, fortfarande ruskigt skönt med EBVn.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Kolla hos http://www.atpturbo.com/ oxå, där finns lite nyttig info om olika turbos för olika cyl.volymer osv.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Lyckas inte få tid att kolla grafer eller förstå vad de säger mig. Så jag frågar så här och hoppas att någon kan svara:

        Om man tar standardturbon, IHI V7, och stoppar in ett 2.5mm större kompressorhjul i den, vad får man då? Samma sak men senare ladd, mer vridmoment och i så fall hur mycket kan man förvänta sig? Endast mer effekt pga samma verkningsgrad vid låga varv och mer luft/högre verkningsgrad på höga varv (>5000), så det enda man gör är att öka spool-up tiden, samma vrid runt 3500-4500varv men den håller i lite bätter över 5000varv?

        Skit att man skall ha så lite tid och dålig koll på allt
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Hej

          Det du ska kolla på 3d kuvorna är vilket effektivitetsområde du ligger i vid olika varvtal och tryck. Du ska med andra ord försöka ha så hög effektivitet som möjligt genom hela registret.

          Sen får du även kolla så att du aldrig ligger utanför registret, då detta kan medföra surge.

          Finns inget svårt med det egentligen, det svåraste är väl egentligen att räkna fram x axeln, den visar hur mycket luft din motor kan ta emot vid olika varvtal.

          mvh
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #6
            Originally posted by novisen

            Om man tar standardturbon, IHI V7, och stoppar in ett 2.5mm större kompressorhjul i den, vad får man då? Samma sak men senare ladd, mer vridmoment och i så fall hur mycket kan man förvänta sig? Endast mer effekt pga samma verkningsgrad vid låga varv och mer luft/högre verkningsgrad på höga varv (>5000), så det enda man gör är att öka spool-up tiden, samma vrid runt 3500-4500varv men den håller i lite bätter över 5000varv?
            Det du försöker göra nu är att ta fram en egen turbo, och egen kompressorkarta till den. Du gör nog bättre i att kika på färdiga turbovarianter och deras kompressorkartor.
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • #7
              Spoolup i övrigt är rätt svårt att räkna fram teoretiskt, så även där får du höra dig lite för. Det som påverkar spoolup mest är turbinhus och turbin. Du kan ju iaf titta runt och se vad folk brukar få för spoolup med 0.48 A/R turbinhus, 0.63A/R turbinhus.. etc
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • #8
                Det är ju vad de gör i Storbritanninen med sina aggs, sätter på större kompressorhjul motsvarande det som sitter på garrett t25, men med samma avgas. Borgar för bra ladd relativt tidigt. Men om du vill göra som du tänkt där gäller det nog att ställa tändningen så att man får laddtryck tidigare. Jens höll ju på med det en del på sin uno!
                Sök lite på de gamla trådarna här hittar du nog en del av intresse!
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  Tackar för det, får söka lite till och se om jag kan hitta något trevligt.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment

                  Working...
                  X