Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hög förbrukning Regatta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hög förbrukning Regatta

    Jag håller på att felsöka en hög bensinförbrukning på min Regatta 90 sie från 1988. Den ligger konstant över en liter/mil, och det är ju i mesta laget. Dessutom ligger tomgången högt (1100 rpm) även när den är helt varm.
    Tomgången är dock jämn, och bilen går förhållandevis jämnt. Dock drar den jämnare när bilen är kall, vilken kan tyda på att det är luft- eller vattensensorn som inte fungerar. Den startar iofs klockrent oavsett temperatur.

    Vet någon vad det är för sensor/givare som sitter mellan stift 2 och 3? Kan det vara en knacksensor? Den står inte omnämnd i Haynes reparationsbok, som för övrigt inte täcker de motorer som har katalysator.

    Tips mottages tacksamt.

  • #2
    Tilläggsinformation:

    När jag accelererar normalt från t.ex. 1200 rpm drar bilen jämnt upp till 1800 rpm. Där dippar den markant i kraft och kommer inte igång förrän vid ca 2200. Det känns som den liksom kvävs där emellan. Kan det vara map-sensorn? Köper man en sån via Fiat, eller finns det annan källa?

    Comment


    • #3
      ?????

      öh finns det map sensor på en regatta!
      kanske ett jordfel i något av hörnen på bilen ?
      F:finns I:ingen A:annan T:turbo

      saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

      punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

      131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

      Comment


      • #4
        Jepp, det finns en map-sensor.
        SPI-lampan började blinka till under körning häromkvällen. Jag fick ut felkod 23, som såklart inte stod listat någonstans. Jag misstänkte tempgivaren för luften, så jag nollade felkoderna, slet av kontakten för lufttempen, körde bilen, och då visade den precis kod 23. Förhoppningsvis betyder det att den är sönder/glappar. Jag ska försöka beställa en ny på måndag.

        Comment


        • #5
          Var köpa delar?

          Jag skulle behöva köpa en ny map-sensor till bilen. Tyvärr verkar ingen veta vilken jag ska ha, inte ens FIAT-verkstäder.
          Går det bra med vilken "GM 1bar"-mapsensor som helst? Ingen som har någon liggande som vill sälja?

          Comment


          • #6
            Om du ger dem serienumret på detaljen ska det nog gå att ordna.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment

            Working...
            X