Om man kopplar ur sonden när motorn går ska den ändra varv då min gör inte det . Har väldigt dåliga avgasvärden.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
lamda sond
Collapse
X
-
saxat från Lazzat om hur du kollar om din sond är hel
En sladd är +12 Volt till förvärmningen i sonden.
Sladd nummer två är jord till förvärmningen.
Den tredje sladden är Lambda-signalen.
Lambdasignalen är jordad via avgasröret.
Lambdasignalen skall mätas med hög impedans.
Om man ansluter spänning till Lambda-signalen så kan man genast kasta
sensorn, eftersom den då genast har gått sönder.
Ta reda på vilken sladd som ansluter vad, genom att kika på sladdarna i bilen.
Om man skall mäta sensorn, så tar man en modern multimeter, med "strömlös" spänningsmätning, och ansluter
plus från den till Lambda-signalen, via ett skydds-motstånd på cirka 100 kiloOhm. Och minus till höljet på sensorn.
Sedan så ansluter man 12 Volt till förvärmningen och låter den bli varm. (Tar ett par-tre minuter).
Lägg gärna sensorn på ett kaffefat, eller något annat värmetåligt.
När sensorn är varm så tar man en helt vanlig cigarett-tändare och, (utan att tända den), pyser in gas i sensorn.
Då skall sensorn indikera "Lambda 1", och spänningen ut skall på en helt vanlig smalbandslambda-sensor
vara 0.455 Volt. Då fungerar den.
Enkelt va?
Man kanske skulle lägga upp en poll om hur många här som kände till tricket med cigarett-tändaren? =)
Comment
-
Hög signal lambdasond = fet blandning
Låg signal lambdasond = mager blandning
Lambdavärde vid fullt laddtryck-fullbelastning bör vara 12.5-11.5 air-fuel ratio (ca 0.85-0.75)lambdavärde.
Vid 14,7 delar luft till 1 del bensin får man runt 0,45volt.
Ungefärliga
mV - Lambda
>945 - < 0.80
900-945 - 0.85
855-900 - 0.90
810-855 - 0.93
540-810 - 0.97
225-540 - 0.98
180-225 - 1.0
135-180 - 1.02
90-135 - 1.04
45-90 - 1.05-1.25
<45 - >1.25
Comment
Comment