Announcement

Collapse
No announcement yet.

Däckljud eller annat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Däckljud eller annat?

    Tycker att bilen låter rätt ordentligt från däcken om man ligger i hjulspåren på vägen, kör man lite jämte och uppe på den lilla hyllan så att säga blir bilen nästan helt tyst, nere i spåret letar man förtvivlat efter hörselskydden. Ha det med hjullager att göra eller bara obalans i däcken, fel toe alt. att friktionsdäcken rullar bakåt i år? De har ingen rullriktning angiven men man vet ju aldrig.....
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Du har inte märkt att asfalten är rätt grov i spåren..?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jo, kände mig bara tvungen att fråga, även om det var en lite dum fråga. Kunde ju vara dåliga lager för det låter något så fruktansvärt illa, och det på mjuka friktionsdäck. Nylagd asfalt är också rätt tyst
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Annat

        Asfalten sliten (grov) i spåren där alla dubbdäcken rullar, har märkt de själv på E4 vid sollentuna..
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Dåliga lager låter mer när man svänger + att naven blir varma (känn med handen).
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            per: Hur varma menar du? Lite ljumna, varma som "vill inte hålla handen för länge" eller heta som bromsskivorna efter 20 varv på knutstorp utan någon kunskap om bromsteknik?
            Mina nav har alltid varit lite ljumna men det antar jag är helt normalt? Enda jag tyckte var konstigt var att bilen låter som om man åker berg-och-dalbana, typ stenhårda stålhjul på lite knagglig gammal räls. Antar att jag bara är paranoid som vanligt, för de har inte alls någon effekt att svänga, gissade på att kanske båda lagren fram var kass och med toe out så kanske det kan bli så. Nåja, allt är säkert helt OK.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Varma såhär: jämför hö / vä hjulnav, det som är varmt är dåligt.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment

              Working...
              X