Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför kamremsverktyg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Varför kamremsverktyg?

    Ledsen att vara lite korkad, men jag förstår inte riktigt vad problemet är att byta utan. Sitter det inte markeringar på alla svänghjul som gör att om man bara sätter dem rätt så blir det rätt? Är problemet att få markeringarna rätt pga ventilerna trycker undan kammen, så det är därför man måste låsa dem? Eller gäller det bara twin-kam, så på ex. vis punton så är det inget större problem eftersom det bara är en kam till både avgas och insugsventilerna? Eller har man inget märke för hur kolvarna står, men det borde man väl ha på veven? Känner mig bara en aning korkad, men känner att jag gärna vill lära mig lite innan man river mer än man får ihop så att säga. Kan ju vara så att jag inte behöver fundera på att byta topplockspackning själv längre
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Jag vet ju inte vad du pratar om för bil.. Om du inte bara menar Punton?

    Men 20VT har inga markeringar iallafall.. så där ska man helst ha verktyg


    //PP som kanske inte läste helt korrekt=)
    Porsche 996 C2 -00
    Volvo V60 D3 -12

    Comment


    • #3
      Jo, menar punton. Lät mest som om man var tvungen att ha verktygen till alla Fiat-motorer och fick inte riktigt ihop varför. Finns inga markeringar så blir det ju lite knepigt, det kan jag förstå.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        O även om där är markeringar !
        stansade metall pilar / fördjupningar eller vitmålade pensel prickar som kan ha flagnat av !
        Så är det svårt att få allt rätt igen !
        Fiat for FUN

        Comment

        Working...
        X