Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sitter motorn fast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sitter motorn fast?

    Hej
    Jag undrar hur svårt det skall vara att "dra runt" en motor som är urplockad ur bilen och tömd på alla oljor? Motor i fråga är en Fiat Twin cam Argenta motor. Jag har prövat att snurra den genom att hänga motorn i en kedja i taket och sedan vrida svänghjulet och då rörde sig svänghjulet väldigt långsamt typ 4cm och då vred sig hela motorn sig uppåt i luften dvs det gick oerhört trögt. Kan det vara så svårt när alla oljor är borta? Hur kan man kolla att den inte sitter fast, skall man fylla på olja och prova då. Om den nu sitter fast, kan man fixa det genom att hälla Coca Cola genom tädndstiftshålen och hur länge skall man låta det vara där?
    Tack på förhand

  • #2
    Om motorn går att dra runt något är den nog ok! Sen är det ju en del kompression som sätter stopp i övre vändlägen, det är nog lättare om motorn står stadigt?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Testade du utan tändstift i? om du inte har hade det så verkar det skumt
      Fiat Croma 16v -95 (såld)
      Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
      Ford Mustang cab -71

      Comment


      • #4
        Hej
        Glömde att skriva det. Tändstiften var urtagna så därför tycker jag att det borde ha gått lättare, men den rörde sig ju lite så därför blev jag osäker, kan motorn "röra sig" i överhuvudtaget om motorn sitter "fast"?

        Comment


        • #5
          Kanske har vart vatten i nån cylinder och stått ett tag så det har rostat. då kanske det går att röra den en bit..

          Lättast är nog att plocka bort toppen å kolla.. nått står inte rätt till iaf
          Fiat Croma 16v -95 (såld)
          Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
          Ford Mustang cab -71

          Comment


          • #6
            OK nu är jag helt säker på att motorsaten sitter fast, har fyllt i 5-56 genom tändstiftshålen och hoppas att det löser sig på några dar. Är det nån som har nån erfarenhet om motorn kan ha fastnat på andra ställen än i cylinderloppen som tex vid svänghjulets ingång i motorn, ventiler eller nåt annat. Vad är vanligast att motorn sitter fast? Vilka är de bästa lösningarna, finns det några rock´n roll ideer förutom Coca Cola?

            Comment


            • #7
              Undrar lite om oljepumpen kan stoppa allt om det hänt nåt? Har du tagit loss tråget för att kunna se nåt?
              Annars är väl Cola en gammal fin rock'n'roll lösning ja..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by Thunberg
                OK nu är jag helt säker på att motorsaten sitter fast, har fyllt i 5-56 genom tändstiftshålen och hoppas att det löser sig på några dar. Är det nån som har nån erfarenhet om motorn kan ha fastnat på andra ställen än i cylinderloppen som tex vid svänghjulets ingång i motorn, ventiler eller nåt annat. Vad är vanligast att motorn sitter fast? Vilka är de bästa lösningarna, finns det några rock´n roll ideer förutom Coca Cola?
                Ska du inte ta isär motorn i vilket fall?
                Eller hade du tänkt börja köra med den om du får loss den med 5-56?
                garaget är fullt med 80-tal

                Comment


                • #9
                  Om "det" lossnar utan någonting är/går sönder så ser jag inga problem med att hinka ner motorn annars får man självklart öppna motorn. Kan finnas en fördel med det för då kan jag passa på att plocka ut kolvar från en Regatta motor (min förra motor) och sätta in den i Argentamotorn det ger högre komp.

                  Comment


                  • #10
                    Hej
                    Det verkar som jag har två problem med att motorn sitter fast. Ett av dom har jag tillfälligt löst, det var att växellådan tycks trycka mot svänghjulet så hårt att allt fastnade totalt, är det någon som vet hur man löser det, kan man använda sig av brickor så att man får ut växellådan lite? Växellådan är mycket troligt en orginal 5vxl låda från 124 sc (1973)och motorn är en 2 liters Argenta motor. Fel två är ej löst, det är så att motorn går nu att snurra 4 cm men sen tar det stopp, det som verkar lite konstigt är när kamdrevsstrecket vid avgassidan pekar mot riktingspilen (den/de som sitter fast på motorn) så gör inte kamdrevsstrecket på insugsdelen det (den är ca 2cm längre fram). Kan det vara så att ventilen/er tar i pga av att de inte är synkade dvs att båda kamdrevstrecken skall stå mot resp riktningspil. Om det är så, kan man ta av kamremmen och därefter ställa in kamdreven rätt om man kollar så att vevaxeln också står rätt dvs dess pil mot klacken och när hur skall man låsa svänghjulet (jag tänkte byta kamrem med)?

                    Comment


                    • #11
                      Ojdå.. Enl. min erfarenhet räcker det med bara nåt kugg fel på ena kammen så tar ventilerna i... på min Argenta.
                      Pilarna ska peka rätt annars tar det stopp.. Hoppas du klarat dig utan krökta ventiler då. Vilken nisse har satt ihop den motorn..?

                      Jag behövde ingen speciell låsning när jag bytte rem, det går att snurra kammarna rätt mha mejsel osv., för hand.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Tackar, nu går motorn runt efter att jag ställde kamremshjulstrecken mot respektive pil. Hur kamremshjulen har hamnat fel är för mig en gåta. Jag köpte motorn från en skrot och de sa att den fungerade kanon när de lyfte ur motor. Om det stämmer så måste det ha hänt efteråt. Det enda jag kan komma på är att när de lyfte på motorn för frakt så lyfte ena i svänghjulet och den andra fram på generatorhjulet och fick dragkraft i olika riktningar så att remmen kuggade över låter långsökt men...Nu återstår i alla fall bara problemet med att få växellådan på plats så att den inte tar i svänghjulet är det nån som har stött på det problemet tidigare?

                        Comment


                        • #13
                          Undrar nu om det är ok att mäta övredödläget med en sticka genom tändstifthålet och på så sätt kolla när kolven vänder. Jag har gjort så nu och då var klacken på vevaxeldrevet rakt upp mot sin märkning på godset samt en av kamaxldrevet stämde mot sin märkning. Därefter ställde jag in den andra kamaxeldrevet mot "sin" pil, allt ser bra ut och allt snurrar runt. Räcker det för att vara nöjd eller måste man mäta på ett bättre sätt (jag har bytt kamrem, samt spännrulle)?

                          Comment

                          Working...
                          X