Announcement

Collapse
No announcement yet.

Läsa av felkoder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Läsa av felkoder

    Jag har fått startproblem med min Multipla 1,6 bensin. Den vägrar ibland (med betoning på ibland), för att sedan plötsligt hoppa igång och gå hur fint som helst. Alla gånger utom två har jag fått igång den efter några försök.
    Under sommaren och hösten hände detta en handfull gånger, till synes helt oberoende av temperatur och fukt. Hela vintern hittills har den dock startat snällt fram till imorse. Då höll jag på tills batteriet började sacka. Nu står den där på garageplanen.

    Kan jag läsa av felkoder från insprutningssystemet på ett rimligt enkelt sätt själv?

    En teori jag har är att det kan vara ett relä som spökar, eftersom det är ett slumpmässigt av/på-fel.
    Hur många reläer är relaterade till tändning och insprut? Och var sitter de?
    Det borde inte vara så dyrt att byta ett par reläer på vinst och förlust.

    Vet någon vilket insprut som sitter i Multipla? Den har ju samma motor som Bravo/Brava (och Marea?).
    Jonas H

    Multipla 1,6 -99

  • #2
    Tycker det låter som startspärren?
    Symptomen är gnuggande startmotor o en gul liten lampa som det står "code" i på insturmetpanelen som inte slocknar.

    har tyvärr ingen koll på felkoder, men det kan inte vara dyrt att få reda på.
    Autocenter i Falun gjorde en hel felsökning på min bil gratis (de misstänkte väl att de skulle få jobb framöver)
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

    Comment


    • #3
      Nej, det verkar inte vara startspärren. Code-lampan lyser inte länge, den slocknar ganska omgående.

      Det här verkar bli ett detektivarbete utan dess like.
      Jonas H

      Multipla 1,6 -99

      Comment


      • #4
        1.6:an har ju suttit i allt med fiatlogga de senaste 15 åren... Borde finnas någon som råkat ut för de tidigare?
        Kanske den där säkerhetsspärren som stryper bränslet vid krock har fått spel?
        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
        http://fiatpanda.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          Hade samma symptom på min Bravo 1.6. Motorn dog strax efter start och var svårstartad mellan varven. Bytte batteri, tändstift och tändkablar och sen dess inga problem. Hoppas du hittar det som felar.

          Comment


          • #6
            Tack för all uppmuntran!

            Felsökningen påbörjas snart. Jag har hittat en verkstadshandbok till Bravo på nätet via den här tråden:
            http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=8184

            Jag har läst litet i den, och måste säga att den är ruskigt detaljerad! Mycket bra när man ska felsöka.

            Jag återkommer när jag har något nytt att berätta, hoppas jag kan hjälpa någon.
            Under tiden tar jag gärna emot tips.
            Jonas H

            Multipla 1,6 -99

            Comment


            • #7
              Gjorde ett startförsök idag tisdag, och bilen hoppade snällt igång!!

              Den har stått hela helgen sedan i fredags och jag gjorde ett par startförsök i lördags utan resultat.

              Den gick visserligen litet ojämnt de första sekunderna, men jag gav litet gas och då började den gå jämnt och fint. Till dagis, skolan, hem, dagis igen, skolan igen, jobbet. En massa start och stopp nu på morgonen. Inga problem!! Går så fint så!!!

              Sådana här fel är de jobbigaste. Det är svårt att felsöka ett fel som kommer och går HELT slumpmässigt.

              Eftersom det är ett till/från-fel, så måste det vara något som slår på och av något som spökar. T.ex. bränslepumpsreläet, eller något annat relä eller glappkontakt/oxid till någon givare.

              Hjälp mig med idéer!! Jag kan bara tänka reläer och kontaktproblem just nu, och det är ju kanske bara en av många möjligheter.

              Jag vill ha några olika teorier att utgå ifrån när jag börjar felsöka. Ge mig alla tokiga infall som finns! Under tiden ska jag lusläsa Bravo:n verkstadshandbok.

              Jag återkommer.
              Jonas H

              Multipla 1,6 -99

              Comment


              • #8
                varvtalsregulatorn(?) knasade på min. men den dog när den var varm, aldrig kall.
                Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                http://fiatpanda.wordpress.com/

                Comment


                • #9
                  Varvtalregulatorn eller om det var nån givare till varvräknaren (kanske samma sak?)strulade på Golf 96:a jag ägde. Symptomen var att den kunde stanna närsomhelst för att sen gå som en klocka. Dock kom stoppen allt tätare.

                  VAG felsökte bilen i flera timmar och hittade som sagt den felande komponenten. Har för mig att det var givaren till varvräknaren.

                  Ingen hit när bilen la av i 130 på E4:an i höjd med Mjölby under omkörning med en Saab 9-5 nästan uppe i arslet...

                  För många är sedan körde jag en Ford Sierra med en trilskande tändmodul vilket gav samma symptom.

                  Comment

                  Working...
                  X