Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ryker lite ur motorn?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ryker lite ur motorn?

    Är dumt om det ryker ur motorn, typ om man kanske lyfter lite på oljestickan och varvar motorn en aning, så kommer det lite rök. Är det dumt? Har hört både att det är normalt och att det inte är så bra. Funderar på om man kanske skall skita i det och plocka på en lite större turbo, eller om man då bara trycker ner kolvringarna i oljesumpen eller något annat skoj. Verkar inte så kul att be verkstad byta, för de vill bara borra och sätta in större kolvar, bara för att kolvringen skapat en fin liten skarv när den vänder tror jag det var..... Blir så mycket dyrare att byta kolvringar och inte bara topplockspackning.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Brukar inte ventilstyrningarna gå på denna motor?
    Det gjorde de på min Uno T. Rök!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Genom vevhuset? Och kommer det dit genom ventilstyrningar borde väl bilen blåryka genom avgaset när den startar efter en natts sömn?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Ojdå, läste för fort! Trodde du hade blårök bara.
        Det låter som om vevhusventilationen är dålig/igensatt? Kan vara ide att rensa den?
        Att det bara ångar lite ur röret lär vara ok om motorn är varm.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jo, ångar väl egentligen bara lite, fast bara om man varvar motorn som sagt.... och hade en timmes körning bakom mig, så i dålig belysning med ficklampa som lyser tvärsöver öppningen så såg man att det var lite rök. Fan, måste helt enkelt sluta försöka provosera fram fel och vara så ruskigt paranoid hela tiden. Nåja, jag är väl inte helt ensam om beteendet antar jag

          Skulle väl ändå vara för dyrt att ge sig på kolvringarna, pratade med ett par motorrenoverare och OM man behöver slipa bort kanter i cylindern (där kolven vänder) vilket de borde behöva om man tappat komp pga slitage, då behöver man dessutom stoppa in "oversize" kolvar för att ta upp det lite större hålet man får. Och 4 nya kolvar..... nja, då får jag väl istället blåsa på ner i vevhuset antar jag med en standardturbo och fabrikstryck. Funderade på att köpa en utbytesturbo från GIK med större kompressordel annars. Men har man inte råd med att motorn skär kanske man skall ge upp den tanken. Någon som har en åsikt ang. det? jag menar, jag är ju bara ute efter liiiite extra mos
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Finns ju ett mkt enkelt sätt att kolla kolvringarnas kondition: Mät komp, dutta i lite olja i cylindrarna, mät komp igen. Om det är nån större skillnad är de dåliga.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment

            Working...
            X