Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lån av vacuummätare ikväll i stockholm.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lån av vacuummätare ikväll i stockholm.

    Någon vänlig själ som har en väl fungerande vaccum-mätare liggandes? Skulle behöva utesluta högt tomgångstryck pga felvisande mätare i min bil. Alternativt koppla in min mätare i någons bil som också har mätare inkoppla för dubbelkoll på tomgång.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Jag har en turbotrycksmätare graderad ner till -1 bar om det duger
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #3
      Definitivt, bara du vet att den mäter så också. Har du tid ikväll skulle jag vara väldigt tacksam.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Jepp, slutar plugget vid 5, så efter 6 tiden funkar det bra!
        Har kört med den själv, så vet att den funkar i varje fall, mne den är ju inte jättenoggrant graderad.
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          Toppen, jag slår en signal runt 6-tiden. Och noggranheten är inte jätteviktig, behöver bara veta om min mätare läcker, har ca -0.3bar tomgång och -0.6bar motorbroms. Känns kanske lite som om det är mätaren med tanke på att det skilljer en faktor 2 mellan tomgång och motorbroms. Hoppas det i alla fall.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Jepp, förstår, gör så!
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Originally posted by novisen
              Toppen, jag slår en signal runt 6-tiden. Och noggranheten är inte jätteviktig, behöver bara veta om min mätare läcker, har ca -0.3bar tomgång och -0.6bar motorbroms. Känns kanske lite som om det är mätaren med tanke på att det skilljer en faktor 2 mellan tomgång och motorbroms. Hoppas det i alla fall.
              Är det inte bra med andra ord? Tror nämligen att min gör likadant men har aldrig oroat mig om det innan. Trodde det var normalt.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #8
                Originally posted by Black_GT
                Är det inte bra med andra ord? Tror nämligen att min gör likadant men har aldrig oroat mig om det innan. Trodde det var normalt.
                Tja, beror nog på vem man frågar... men jag har läst att en normal motor ligger på -0.6/-0.5bar tomgång och under -0.9, ner mot -1.0bar, vid motorbroms (mer än -1.0 och din mätare visar fel eftersom det är perfekt vacuum, får inte ner den mer än så ens om du åker till månen).

                Kommer du ner mot -0.33 (10inHg) så tyder det på antingen att det läcker någonstans eller otäta ventiler, kolvringar eller topplockspackning. Tidigare låg min alltid på -0.5bar tomgång och -1bar motorbroms men rätt va det var hoppad den upp till -0.3/-0.4 och motorbroms -0.7bar, bytte ECUU-mätaren mot autometer och den visade samma.

                Kollade min ECUU i helgen om jag kunde mäta med den som andra mätare, men om jag sög ner den till -0.6bar (med munnen, orkade inte mer än så) och täppte till slangen så läckte det. Autometer läckte inte, så det verkar vara tätt där i alla fall.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Jag ska kolla exakt vad jag har och återkomma. Tack för infot.
                  Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                  Comment


                  • #10
                    Novisen, har du fått reda på vad det var för fel.

                    Har börjat oroa mig för bilen då den nu inte går jämt på tomgången längre. Det började nån gång i vinter då det var riktigt kallt ute. Nu gör den så även om det är varmt ute . Ser att vacumet inte står stilla på -0.4 bar längre och jag hör även på motorn att den inte går jämt på tomgången.

                    Ska gå igenom bilen ordentligt snart men jag tänkte höra vad du hade kommit fram till?
                    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                    Comment


                    • #11
                      Jag har tyvärr inte fått reda på något annat än att allt är som det skall, den skall gå lite ojämnt på tomgång och missa lite då och då, det skall skramla och rassla lite och tja.... inget konstigt alls. själv tycker jag mest att folk tittar lite lustigt på en när man försöker fråga om trycket i plenumet vid tomgång skall vara 10inHg och 20inHg vid motorbroms, eller om det är något konstigt med det. Kollade med auto-gauge mätare (om jag inte minns fel)som gav samma skillnad men mellan 15 och 25inHg istället så frågan är väl vilken man skall lita på för absolut-värde, Autometer eller Autogauge. Nästan samma namn. Gjordes rök-test på insug och avgas innan toppen åkte av och hittades inga läckor på slangarna, endast flexiröret efter lambdan som blåser.

                      Fast om din mätare inte står still längre på tomgång, rasslar den snabbt upp och ner då? Eller mer flytade lite upp och ner? Antar att du kollat så det inte bara läcker i anslutningen? Kollat så inte grenröret läcker? Skulle gissa att det kan få lambdan att feta på soppan vilket borde kunna ge högt vaccum?

                      edit: kan ju säga att det jag hittills läst är att 10inHg är för högt vilket tyder på sliten motor som inte orkar pumpa ner vacuumet, och om du mäter kompressiontest ner mot 9-9.5bar så är motorn sliten eftersom det skall vara 10.5bar på en "hel" tät motor. Jag har 10inHg och 9.5-10bar komp, men eftersom jag har så jämna värden på komptest så tycker alla att det är väldigt bra värden. Och min mätare visar säkert bara fel absolutvärde. Jag är, som stefan sauk säger, skeptisk. Fast jag är ju född obotlig pessimist med grovt drag av paranojja också
                      Last edited by novisen; 2 April 2008, 16:40.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment

                      Working...
                      X