Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyda undertryck.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tyda undertryck.

    Hittade den här sidan när jag surfade runt lite:
    http://www.international-auto.com/in...m?fa=ad&aid=47

    Det står dock att dessa värden endast gäller för sugmotorer, vad är skillnaden mot en turboladdad? Högre tryck pga mindre kompression/kortare slaglängd eller något?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    undertryck!

    Ja ha vad säger era mätare på era fiats ???
    min säger 0,8 i undertryck (min croma turbo)//M
    F:finns I:ingen A:annan T:turbo

    saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

    punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

    131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

    Comment


    • #3
      undertryck!

      med denna :-)
      Attached Files
      F:finns I:ingen A:annan T:turbo

      saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

      punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

      131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

      Comment


      • #4
        Själva vitsen med turbo är att trycka in luft i motorn istället för att låta kolvarna suga in luften själva. När turbon laddar bildas ett övertryck alltså motsatsen till vakum. Utan turbo (eller kompressor) inget övertryck bara sug = vakum

        Comment


        • #5
          Originally posted by Linus
          Själva vitsen med turbo är att trycka in luft i motorn istället för att låta kolvarna suga in luften själva. När turbon laddar bildas ett övertryck alltså motsatsen till vakum. Utan turbo (eller kompressor) inget övertryck bara sug = vakum
          Tyvärr är det du säjer helt fel.

          Man borde prata om absoluttryck istället för att tro att atmosfärstryck är någon referens, Jag liknar det med temperaturen då man säjer att under noll är kallt (fel, allt över den absoluta nollpunkten (-273,15 C) är värme. Nollan är ju bara en temp då vatten fryser vid atmosfärstryck)
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            Även en turbobil har undertryck vid låglast/tomgång.

            Det jag tror novisen undrar är varför undertrycket skiljer på en turbobil.
            Och svaret är ja, det har med kompressionen att göra.
            Turbobilar får även ett annat undertryck vid snabbt gaspådrag då det finns en turbo ivägen. (Se det såhär, om du har ett riktigt igensatt luftfilter så kommer motorn att försöka suga i sig mer luft än vad som finns att tillgå, och därför blir det mer undertryck)
            För övrigt så tror jag inte man riktigt kan lita på de siffror som står på sidan, då kompressionen även skiljer sugmotorer emellan.
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • #7
              Ingen som har en liten aning om hur mycket man bör korrigera trycket?
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                korrigera?
                Trycket i insuget vid vissa varvtal och last beror på kamaxlar, kompression, slaglängd osv..

                Är trycket helt fel gentemot andra likadana motorer så kanske man kan tro att kamrem kuggat eller felaktigt ventilspel, slitna ringar osv, ja alla dom ställen där luft kan ta sig förbi in i förbränningsrummet.
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #9
                  Originally posted by novisen
                  Ingen som har en liten aning om hur mycket man bör korrigera trycket?
                  Kolla kompressionen istället, om du nu inte redan gjort det. Att försöka tyda undertryck är inte direkt tillförlitligt.
                  och med leakdowntest borde du se det mesta.
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jens
                    Tyvärr är det du säjer helt fel.

                    Man borde prata om absoluttryck istället för att tro att atmosfärstryck är någon referens, Jag liknar det med temperaturen då man säjer att under noll är kallt (fel, allt över den absoluta nollpunkten (-273,15 C) är värme. Nollan är ju bara en temp då vatten fryser vid atmosfärstryck)
                    Fel? vart i ligger felet? Självklart är det inte något slags absolut vakum som bildas, det går inte att framställa hur mycket man än vill. Men i dagligt tal när man pratar om vakum så menas ett lufttryck som är lägre än omgivande tryck, oftast atmosfärtryck. Här är det definitivt förhållandet till omgivande lufttrycket som det pratas om.

                    I artikeln ovanför skriver dom att den inte passar för turbomotorer vilket jag antar att dom skriver för att skalan ser ut att sluta på ca 30 in Hg vilket är ungefär 1 bar dvs ungefär vad atmosfärtrycket på havsnivå ligger på. Den kan alltså inte se att det på en turbomotor bildas ett övertryck (rellativt atmosfärtrycket).

                    Comment


                    • #11
                      Var mest nyfiken på om det var något fundamentalt i skillnad eftersom de skrev "ej på turbobil" egentligen.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Linus
                        Fel? vart i ligger felet? Självklart är det inte något slags absolut vakum som bildas, det går inte att framställa hur mycket man än vill. Men i dagligt tal när man pratar om vakum så menas ett lufttryck som är lägre än omgivande tryck, oftast atmosfärtryck. Här är det definitivt förhållandet till omgivande lufttrycket som det pratas om.

                        I artikeln ovanför skriver dom att den inte passar för turbomotorer vilket jag antar att dom skriver för att skalan ser ut att sluta på ca 30 in Hg vilket är ungefär 1 bar dvs ungefär vad atmosfärtrycket på havsnivå ligger på. Den kan alltså inte se att det på en turbomotor bildas ett övertryck (rellativt atmosfärtrycket).
                        Helt fel var kanske lite att ta i.. men du skrev:
                        "Själva vitsen med turbo är att trycka in luft i motorn istället för att låta kolvarna suga in luften själva. När turbon laddar bildas ett övertryck alltså motsatsen till vakum. Utan turbo (eller kompressor) inget övertryck bara sug = vakum"

                        Man kan skriva så, men det är inte korrekt enligt mig eller fysikaliskt..
                        Alltså kolvarna suger in luften oavsätt om det är sugmotor eller turbo. Det blir bara en större tryckdifferent.

                        Jaja skitsamma jag skulle aldrig skrivit nåt
                        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                        X1/9
                        www.kallebacksmotor.se

                        Comment


                        • #13
                          Ja ja hur som helst tror jag som fuel att det finns bättre sätt att kolla upp hur det står till med motorn än med en sån där mätare oavsett om man har turbo eller inte.

                          Ska man vara petig så är det väl precis som det står i artikeln alldrig tal om att kolvarna suger någonting, gasen trycks alltid in genom ventilerna pga tryckdifferensen

                          I övrigt funkar den väl lika bra på en turbomotor som på en sugmotor så länge du har ett tryck som är lägre än atmosfärtrycket i insuget och så länge du tycker dig ha kunskap nog att tyda värderna den ger.
                          Last edited by Linus; 30 March 2008, 18:28.

                          Comment

                          Working...
                          X