Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låter det här rätt eller fel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Den lite ojämna tomgången du hör är förmodligen lambdaregleringen, jag skulle inte oroa mig för det. Kan inte jämföra med min GT då jag har en annan kam med (mkt) mer orolig tomgång. Det där knackljudet och andra sidan finns inte på min bil, varken varm eller kall motor. Dvs så skall en GT inte låta. Låter nästan som ett avgasläckage som tätar när bilen blir varm, har du kollat grenrör och packning?
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #17
      Per: Jag försöker verkligen inte dra förhastade slutsatser, men någon slutsats kunde vara trevligt Tror inte det har med olja i mätaren att göra, för då hade det inte påverkat hur det är att starta bilen, eller hur? Och jag borde sett oljan i rörat upp mot mätaren eftersom det röret var genoskinligt.

      Och jag håller verkligen inte med om det där med jämnt komp, tycker det känns som om ifall du har slitna kolvringar med aningens dålig tätning mot cylindern, då har du slitit samtliga ringar ungefär lika mycket om inget onormalt hänt, och har ungefär samma komp på alla cylindrar. Eller hur? Och då skulle det vara helt ok enl. dig, fast du skulle ju ha en hel del vevhusventilation och antar jag tappat några hästar utefter vägen? Som jag läste på Rejsa för länge sedan.... har man inte råd att byta ringar när de är slitna drar man vevhusventilationen till en egen burk istället för till insuget.

      Fast jag är bara trött just nu, och bortsett från lite ryckig gång på varv under 1500/min, lite klapprande ljud från motorn, problem med motorn vid start under +5grader (låter som en gammal 1-cylindrig dieselbåt) och taskig väghållning med däck som har mycket mönster så går bilen bra. Och är det kallt kör man ju inte så hårt och motorn skall ju ändå varvas över 3000 och dessutom har inte slicks så mycket mönster heller så det är väl rätt lugnt.

      ante: Flexiröret läcker, men den ena filen är med kall motor, den andra med ojämn tomgång/klapprandet är med varm motor.
      Last edited by novisen; 9 April 2008, 16:36.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #18
        Fel, det är mkt osannolikt att alla kolvringar går samtidigt. Sen skall det vara lågt komp på Punto GT.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          Hmmm, kanske det. Menade inte att de gick trasigt, bara att de inte tätar lika bra mot cylinderväggarna längre, tappat lite spänst eller så. Nåja, behöver bara sova lite mer och få det lite mindre stressigt på jobbet så lugnar jag mig nog. Får väl byta avgaset snarast, så jag kan utesluta den delen i alla fall.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment

          Working...
          X