När dessa går, gör de det genast i så fall eller lite långsamt? Och beter de sig så att de ger för mycket bensin på låga varv (lite luft) och för lite på höga varv (mycket luft) eller helt enkelt bara för lite hela tiden eller för mycket hela tiden?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Luftmängdsmätare trasig?
Collapse
X
-
Menar du luftmängdmätare eller luftmassemätare?
-
en sådan som sitter på Punton, har inte riktigt koll på vilket eller vad skillnaden är *skäms* (AFM, air flow meter, brukar det väl stå lite överallt)Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Är inte 100 på vilken som sitter i GT?
Luftmängdmätaren är ganska mekanisk med en klappa som rör sig o ger signaler för mängden luft, ihop med dess temp.
Luftmassemätaren har inga rörliga delar utan har en tråd eller ett skikt som känner av hur mycket syre som passerar. Denna är känsligare för smuts och kan isåfall ge signal för mindre syre än vad som passerar, och då gäller det förstås oavsett varvtal på motorn.Last edited by per; 15 April 2008, 10:59.
Comment
-
Ok då har du svaret där.
Comment
-
Japp. Hade nästan hoppats på att det skulle mäta "för mycket" luft på låga varv och "för lite" luft på höga. Men är det tråden som blir isolerad pga smuts så gissar jag att det bara blir "för lite" luft hela tiden så bilen går generellt lite tunnt, precis som du säger.
funkar det att tvätta tråden med lite bräkleen som man sprayar rakt på tråden tror du, eller är det överhängande risk att man blåser av den med för högt tryck då? Alternativt sprayar med skyddsgallren kvar för att slå sönder den lite hårda strålen, men det kanske inte blåser rent i så fall? Har ingen lust att försöka ta en topps med kemiskt ren etanol och försöka torka rent, har sett hur det kan gå då....
edit: Anledningen till att jag frågar är för om man håller turbon på bastryck och motorvarvet sedan stiger tillräckligt för datorn att släppa lambda-reglering till mappat värde så verkar lambdan tro att det är lite magert. Lite mer gas/turbotryck så hoppar den över så fint till fet blandning. Men nu är ju smalbandslambdan inget att fundera över som mätinstrument på det viset, vet bara inte om man skall chansa på ny luftmassemätare utan bevis på att det verkligen är den som är boven, lite för dyrt för det. Och ingen aning hur man påvisar att det är luftmassemätaren som är fel.Last edited by novisen; 15 April 2008, 11:38.Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Borde få felkod på luftmassemätaren om den är vajsing. Och då ser man även "insprutarlampan" tändas..? Så det borde inte vara nåt problem där.
Sen är just trådvarianten mindre känslig för smuts tror jag, den glöder ju nästan och då bränns det mesta skiten bort, vad jag vet..
Novisen, ta en lång semester!
Comment
-
Originally posted by per
Novisen, ta en lång semester!Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Kanske fel tråd för detta men ändå intressant i sammanhanget.
Varför är insprutarlampan tänd extra jänge på min 16VT ??
Ska byta lambda i veckan, det är nog den som gör att min inte går. Men så kom jag tänka på att insprutarlampan lyser väldigt länge efter att jag startat motorn, det har den gjort ett halvår nu ???Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic
Comment
-
Släcks den sen är det väl ingen fara... Men det är nog alltid lite fara med en 16VT tyvärr..?
Originally posted by novisen
Åh herregud, hur skulle det gå? Då hade jag ju haft HELA dagarna till att åka runt i bilen och undra och oroa mig över alla ljud och konstigheter man hade hittat
Comment
-
De verkar strula mkt.. Just insprutningen.
Comment
Comment