Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trasig spridare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trasig spridare

    Ifall en spridare har gått sönder kommer motorn att skaka riktigt ordentligt på tomgång och spridarsymbolen tändas på instumentpanelen?
    Motorn är fiats 1,6 liters.
    Någon som har koll på vad nya spridare kostar?
    SDE Racing
    Coupe 20VT-97 under konstruktion
    Marea Weekend HLX-97 påställd
    Punto 75 SX-98 påställd
    Tipo 1,4ei-94 såld

  • #2
    Bortser jag ifrån att du säkert har kollat att det inte kommer bensin från en spridare så skulle jag säga "läs av felkoder hos Fiat". Min motor betedde sig så med tändingen helt fel så det skull ju kunna vara ex. vis vevaxellägesgivaren, eller vad den nu heter. Lampan betyder ju inte att det är spridarna, utan bara generellt motorproblem.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Spridarna verkar vara rätt dyra... över 1000kr/st.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        novisen:Nej, jag har inte kollat någonting är inte min bil. Jag undrar bara om symtomen blir att motorn skakar riktigt mycket på tomgång och lampan tänds på instrumentpanelen om det är så att spridaren är kass.
        Det verkar ju vara ett vanligt fel på 1,6 motorn att spridarna ger upp.
        Att läsa av felkoder hos fiat är inte aktuellt, bilen är avställd.

        84jr0 : Det var inte gratis!!!!
        SDE Racing
        Coupe 20VT-97 under konstruktion
        Marea Weekend HLX-97 påställd
        Punto 75 SX-98 påställd
        Tipo 1,4ei-94 såld

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tony
          novisen:Nej, jag har inte kollat någonting är inte min bil. Jag undrar bara om symtomen blir att motorn skakar riktigt mycket på tomgång och lampan tänds på instrumentpanelen om det är så att spridaren är kass.
          Det verkar ju vara ett vanligt fel på 1,6 motorn att spridarna ger upp.
          Att läsa av felkoder hos fiat är inte aktuellt, bilen är avställd.

          84jr0 : Det var inte gratis!!!!
          När min spridare gick sönder, visserligen på coupén, så gick bilen märkbart sämre och motorn vibrerade betydligt mer än vanligt. Detta var särskilt märkbart på lägre varvtal.

          För övrigt så finns det mängder av bravo/brava 1.6 på skroten. Det borde gå att få tag på billiga spridare den vägen.
          Last edited by Aloha; 16 April 2008, 07:10.
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment

          Working...
          X