Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kärvande koppling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kärvande koppling

    Hej, jag är ganska nybliven ägare av en Coupé 20V och imorse så fastnade min kopppling i nedtryckt läge efter några urkopplingar (ca -4 grader ute). Detta resulterade i att jag han ut i en korsning men kunde inte lägga i någon växel för att komma därifrån. :-) Jag fick manuellt dra pedalen upp och ner några gånger för att få den att röra sig "fritt" igen. Det är ju hydralisk koppling så min första tanke var att den kolv (som borde finnas?) läckte och inte kunde bygga upp något tryck för urkoppling. Är det någon som har upplevt samma problem? Jag har ingen erfarenhet med hydraliska kopplingar så jag är lite nyfiken på hur det fungerar. Är det något mekaniskt som drar tillbaks pedalen (typ en fjäder) eller blir det ett övertryck i kopplings vätskan som puttar tillbaks pedalen?

  • #2
    Hej har inte haft detta problem själv, men har för mej att om du tar bort batteriet och batterihållare så kan du se om det har läckt ut någon olja från hydral cylindrarna. Hoppas att du har kollat så att det inte är för lite olja i. Du skrev inte om kopplingen fungerar bra nu, det kan ju vara så att det är luft i systemet.
    Du kan ju oxå göra en sökning på http://forum.fiatcoupe.net/cgi-bin/ultimatebb.cgi där kan du säkert hitta en bättre förklaring än min!
    Hur den tekniskt fungerar är det nog bättre att Per eller Maz talar om, dom verkar ju ha koll på allt mekaniskt :-)
    Hur nybliven ägare är du? har du köpt bilen på en hederlig firma så borde dom ordna det åt dej.
    Förresten är det en 20V eller en20V turbo?
    Lycka till!
    /Tony

    SDE Racing
    Coupe 20VT-97 under konstruktion
    Marea Weekend HLX-97 påställd
    Punto 75 SX-98 påställd
    Tipo 1,4ei-94 såld

    Comment


    • #3
      Hej, Tack för svaret. Jag ska göra ett försök att titta i helgen. Jag har kollat vätske nivån och den är ok + att den fungerar klockrent nu. Vad skulle vara symptomen om det var luft i systemet?

      Min fina bil är en RS blå 20V Turbo -97a som jag köpte (privat) för en månad sen. Extremt rolig bil i jämförelse med vad jag haft tidigare då jag haft båge som "leksaken" och sen billiga skräp bilar till transport på vintern.

      Mvh /Peter

      Comment


      • #4
        Är inte hundra på det här men om du har luft i systemet så skulle det vara svårt att få i/ur växlarna pga att luften komprimeras och kopplingen inte skulle klara av att frikoppla? Det förklara ju inte varför din pedal stannade i nertryck läge, det tror jag skulle tyda på läckage, men eftersom nivån är bra så verkar det ju inte som det är något läck! Bara spekulationer från mej!
        Hoppas du löser det!
        SDE Racing
        Coupe 20VT-97 under konstruktion
        Marea Weekend HLX-97 påställd
        Punto 75 SX-98 påställd
        Tipo 1,4ei-94 såld

        Comment


        • #5
          Det märkliga var att när den fastnade i nedtryckt läge så var kopplingen forfarande "i", så vätskan som skulle pressat isär kopplingen måste ha tagit vägen någonstans? Om det är läckage så tycker man ju att vätskenivån borde gå ner och problemet borde uppstå igen? Ett tips från en polare som haft en del Italienska bilar var att inte röra något som fungerar, för ibland så "lagar" den sig själv. Jag ska titta i under batteriet och se om det är några uppenbara läckor men annars så tror jag att jag låter det vara tillsvidare.

          Comment


          • #6
            Ser allt ok ut under instrumentpanelen? Funderar på om t.ex. någon låsbricka lossnat från länkaget typ..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Ok, ska ta mig en titt på det. Tack för tipset! Som jag fattat det, utan att ha haft tid att titta, så sitter det en "master" cylinder strax ovanför pedalen i kupen och en "slave" under batteri hållaren. Jag har läst lite i forumet som Tony tipsade om och det verkar vara ett par till som haft problem med att kopplingen tappar tryck. Det troliga verkar vara att "slaven" gett upp men att det blir en luftficka istället för att vätskenivån går ner. Jag har inga problem att få i växlarna så jag tror inte att det är någon fara att åka med bilen. Jag ska ta en titt i helgen så återkommer jag med rapport.

              Ha det gott! /Peter

              Comment


              • #8
                Kollade på cylindern och det lär vara den som läckt, det sitter som en gummi damask som skyddar en arm som trycker isär kopplingen. Damasken var trasig och det hade runnit ut lite vätska där. Jag gissar att man får skruva bort cylindern och renovera den hos någon, får forska lite i hos vem. Just nu så kopplar den ur fint så jag kör med bilen, hoppas att det inte är något problem med det?

                /Peter

                Comment


                • #9
                  Skönt att du hittade felet iallafall, det borde väl finnas någon renoveringssats allt köpa, hör efter på någon auktoriserad verkstad!
                  SDE Racing
                  Coupe 20VT-97 under konstruktion
                  Marea Weekend HLX-97 påställd
                  Punto 75 SX-98 påställd
                  Tipo 1,4ei-94 såld

                  Comment


                  • #10
                    Färdig...

                    Jag tänkte att jag kunde avsluta mitt inlägg också. Det jag gjorde var att ta loss slavcylindern som satt under batterilådan, lämnade in den för renovering (300:-) satte tillbaks den, luftade och nu så fungerar det fin-fint igen. Det tog ca 2 timmar att ta loss och två timmar att sätta ihop för en amatör som mig som jobbar extremt långsamt.

                    /Peter

                    Comment

                    Working...
                    X