Gäller Punto GT. Bilen var orolig i tomgången så jag tänkte ta ut dumpventilen och kolla på den eftersom jag hittade inga andra synliga fel.
Jag tar loss luftburken, sedan batteriet och sedan dumpventilen. Rensar och konstanterar att allt verkar ok. Sätter tillbaka dumpen, sedan batteriet och sist luftburken.
Startar bilen och den kan inte hålla tomgången alls längre! Dör så fort jag släpper gasen! Det går att köra med bilen men den är ryckig och man måste passa gasen hela tiden.
Gjorde ett så kallat blink test och fick 3 st felmeddelanden:
1 gången fick jag att lambdan inte fungerade som den ska
2 gången fick jag bara "rpm sensor"
3 gången fick jag fel på vatten temp sensor/givaren
Har kollar alla slangar och allt verkar tätt. Kan lambdan verkligen ställa till det så?
Jag tar loss luftburken, sedan batteriet och sedan dumpventilen. Rensar och konstanterar att allt verkar ok. Sätter tillbaka dumpen, sedan batteriet och sist luftburken.
Startar bilen och den kan inte hålla tomgången alls längre! Dör så fort jag släpper gasen! Det går att köra med bilen men den är ryckig och man måste passa gasen hela tiden.
Gjorde ett så kallat blink test och fick 3 st felmeddelanden:
1 gången fick jag att lambdan inte fungerade som den ska
2 gången fick jag bara "rpm sensor"
3 gången fick jag fel på vatten temp sensor/givaren
Har kollar alla slangar och allt verkar tätt. Kan lambdan verkligen ställa till det så?
Comment