Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har fått problem!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har fått problem!

    Gäller Punto GT. Bilen var orolig i tomgången så jag tänkte ta ut dumpventilen och kolla på den eftersom jag hittade inga andra synliga fel.

    Jag tar loss luftburken, sedan batteriet och sedan dumpventilen. Rensar och konstanterar att allt verkar ok. Sätter tillbaka dumpen, sedan batteriet och sist luftburken.
    Startar bilen och den kan inte hålla tomgången alls längre! Dör så fort jag släpper gasen! Det går att köra med bilen men den är ryckig och man måste passa gasen hela tiden.

    Gjorde ett så kallat blink test och fick 3 st felmeddelanden:
    1 gången fick jag att lambdan inte fungerade som den ska
    2 gången fick jag bara "rpm sensor"
    3 gången fick jag fel på vatten temp sensor/givaren

    Har kollar alla slangar och allt verkar tätt. Kan lambdan verkligen ställa till det så?
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Du har PM.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Nån som vet var man kan köpa en luftmasse mätare till GT´n billigt?
      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

      Comment


      • #4
        Finns på Ebay billigt, piratdel, men det verkar som om man kanske skall passa sig lite för annat än originaldel där, eller i alla fall se till att få exakt rätt från Bosch, lite känslig komponent som inte får ge annat än originalvärden. Vet att jag haft kontakt med någon från holland (?) som säljer originaldelar till Coupen billigt när jag letade bensintank till punton, han säljer säkert delar till punton också om du ger honom art. nummer.

        john snijders;
        fastjjs snablar gmail punkt com, om den adressen fortfarande gäller.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Woohoo, bilen funkar igen. Efter månader av felsökningar och huvudbry funkar bilen äntligen igen.

          Det var en kass luftmassemätare som var boven till allt! Har skaffat en ny från ebay och nu går den perfekt igen.
          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

          Comment


          • #6
            Det är bara att grattulera, skönt att du fick ordning på det.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Blinktest

              Hej! Läste om blinktest i denna tråd. Kan jag göra det på min Multipla? Sitter den vanliga 1,6:an i den.

              Comment


              • #8
                Re: Har fått problem!

                Originally posted by Black_GT
                Gäller Punto GT. Bilen var orolig i tomgången så jag tänkte ta ut dumpventilen och kolla på den eftersom jag hittade inga andra synliga fel.

                Jag tar loss luftburken, sedan batteriet och sedan dumpventilen. Rensar och konstanterar att allt verkar ok. Sätter tillbaka dumpen, sedan batteriet och sist luftburken.
                Startar bilen och den kan inte hålla tomgången alls längre! Dör så fort jag släpper gasen! Det går att köra med bilen men den är ryckig och man måste passa gasen hela tiden.

                Gjorde ett så kallat blink test och fick 3 st felmeddelanden:
                1 gången fick jag att lambdan inte fungerade som den ska
                2 gången fick jag bara "rpm sensor"
                3 gången fick jag fel på vatten temp sensor/givaren

                Har kollar alla slangar och allt verkar tätt. Kan lambdan verkligen ställa till det så?
                Samtliga fel du nämner fick jag på feldiagnos på Coupén!

                Jag har dock inte samma symptom som du, min tomgång är bra, med undantag att den då och då dippar lite väl lågt (500-600) för att snabbt återgå till 900-1000.
                Däremot så hackar den rätt ofta, vid krypkörning och start från stilla stående. Som bekrivet i annan tråd, så är det precis som om man medvetet skulle trampa,släppa,trampa,släppa osv, på gaspedalen...

                Men Coupén har ingen luftmassemätare som jag förstått det?
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  Re: Re: Har fått problem!

                  Originally posted by Joksi
                  Men Coupén har ingen luftmassemätare som jag förstått det?
                  Inte din Coupe i alla fall, den har trycksensor istället (MAP).

                  Panda 169

                  Comment


                  • #10
                    Blinktestet

                    Hej igen! Kan jag göra blinktestet på min Multipla 1,6? Om jag kan, hur gör jag och vilka fel kan jag se?

                    Comment


                    • #11
                      Öppet luftfilter monterat på GTn?
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment


                      • #12
                        Bussiga klubben?

                        Ursäkta att jag råkat trilla in på detta bilmärkes hemsida för inbördes beundran; eller är detta bussiga klubben, möjligen? Jag måste vara otroligt naiv som trodde att detta forum skulle vara det minsta likt Citroenfantasternas sida. Men ack vad jag bedrog mig. Bry er inte om att svara på mina inlägg; ej heller på de trådar jag startat. Adjö.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bussiga klubben?

                          Originally posted by Lars Burman
                          Ursäkta att jag råkat trilla in på detta bilmärkes hemsida för inbördes beundran; eller är detta bussiga klubben, möjligen? Jag måste vara otroligt naiv som trodde att detta forum skulle vara det minsta likt Citroenfantasternas sida. Men ack vad jag bedrog mig. Bry er inte om att svara på mina inlägg; ej heller på de trådar jag startat. Adjö.
                          Lars, Jag antar att du är arg på att du inte får svar på din fråga?
                          Ett tips är att starta en egen tråd med din fråga istället för att kapa en annan tråd.

                          Sen kan det också vara så enkelt att alla kanske inte kan svaret på din fråga. Antalet multiplor på forumet är än så länge inte så många.
                          Last edited by TobbeC; 26 June 2008, 07:13.
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #14
                            Som Tobbe säger. Tyvärr finns inte så mkt mek-kunskaper om Multiplan ännu. Kanske för att den aldrig sålts i Sverige, till skillnad från t.ex. Citroen CX.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Finns säkert någon här som kan svaret, men alla forumanvändare är ju inte här dagligen, så ibland får man vänta lite på svar.
                              Tålamod är väl också det en dygd.

                              Panda 169

                              Comment

                              Working...
                              X