Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsbyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsbyte

    Var skaffar man sig en förstärkt koppling till UNO Turbo -87???
    Ni som har en sådan hur är ingreppet???
    Som en Ford Allt eller inget eller mer normalt???
    Hur mycket laddtryck kan man ha med allt annat original???

    Många frågor så här på en gång: men jag tror att kunskapen finns här på forumet.
    Tack på förhand
    Anders

  • #2
    Jag hade en Uno Turbo 88 för några år sen. Originalkopplingen gav upp efter att jag laddade 1,3 bar. Ofjädrad sinterlamell och förstärkt tryckplatta inköptes från Dalhems för ganska rimlig summa, har för mig att det gick på ca 3000-4000.

    Jag hade ur hela motorn vid bytet eftersom jag ändå skulle ha av lite andra delar som satt illa till, så exakt hur jobbigt bytet är med motor och låda på plats vet jag inte riktigt.

    Ladda högst 1 bar med original motor! Med en progressiv bränsletrycksregulator får du mer soppa och kan ladda lite mer.

    Lycka till!
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • #3
      Hur greppade kopplingen??
      Allt på en gång eller mer som vanligt (möjligt att glida iväg mjukt)

      Comment


      • #4
        Originally posted by SkäggÅke
        Hur greppade kopplingen??
        Allt på en gång eller mer som vanligt (möjligt att glida iväg mjukt)
        Inte jättemjuk men inte heller så brutalt som jag först trodde. Lite jobbigt när man bor i Stockholm och ska fickparkera dock. Fjädrad lamell är skonsammare mot växellådan och lättare att köra med. Tål inte lika mycket, men funkar gott och väl för ladtryck upp till 1,5 bar. Jag köpte ofjädrad då det skulle ta sån tid att få hem en fjädrad.
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment

        Working...
        X