Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automatlåda i spider

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Automatlåda i spider

    Hej!
    Jag har förberett lådbyte i min 124 till en 131-låda. Spiderlådorna är ju lite tveksamma. Det är ganska enkelt med lite delar från varje modell. jag har nu en 5-vxl 131 hemma.

    Nu till frågan:

    Om jag hittar en 131 automatlåda. Vad ska till extra för att få det att funka?
    garaget är fullt med 80-tal

  • #2
    131 gearkassen har gearstanga lenger fram, slik at den kommer for nær radiokonsollen når denne kassa settes i en spider. 131 Racing (Sport) hadde en forlenger, slik at gearstanga kom lenger bak. Ei slik kasse hadde passet bedre, selv om gearstanga da kommer litt lenger bak enn på original spider kassa. Finner du en løs forlenger, vil den passe på kassa du har funnet.
    Fiat Spider med automat er ganske vanlig i USA, det finnes sikkert slikt på eBay. Det er samme automatlkasse i 131 og 132. Egentlig er dette et GM-produkt, var vel samme i Opel Rekord? Det skal ikke noe spesielt til for at dette skal funke, det eneste er at Spider m automat hadde en lavere bakakselutveksling, ca 3.9

    Comment


    • #3
      Det behövs alltså ingen extra hydralik/elektronik?


      Problemet med "växelspaken i askkoppen" är av mindre vikt. skall ändå modda inredningen.

      Utväxlingen blir ju något att tänka på även med en vanlig 131-låda.
      garaget är fullt med 80-tal

      Comment


      • #4
        Du må selvfølgelig ha alle hydraulikk-beholdere og slanger til automat-kassen. Jeg kjenner ikke til om det er noe elektronikk som trenges, mest trolig er kassa utelukkende styrt av gasspedal og div vakum signal. Kjøper du en slik må du passe på å få med alle deler. Jeg vet heller ikke om det er noen ekstra oljekjøler. Spiderpoint og andre tyske deleforhandlere vet sikkert mer om hva som trenges.

        Comment


        • #5
          det verkar ju vara som du sa en GM-låda. Någon som har grepp på vad den heter / vilka andra bilar den finns i ?

          mer frågor : http://www.mirafiori.com/faq/content...s/image002.jpg

          På dennabild visas en 124 och en 131 låda. den låda jag har ser ut som 131-lådan i godset men har en förlängare som 124:an.
          Kan det vara en 131 Racing (Sport) ? Är det någon skillnad på 131 sport o vanlig?

          Det verkar som om man skall byta drivaxel om man byter till automat. precis som man ska om man byter till 131-låda.

          http://www.mirafiori.com/faq/content...1transswap.htm
          Last edited by Johan Kjellgren; 21 May 2008, 06:15.
          garaget är fullt med 80-tal

          Comment


          • #6
            Hei igjen,
            Jeg kjenner ikke til hvilke GM-biler som bruker denne automat-kassa, tipper på Opel Rekord og kanskje Kadett? Fiat har trolig et annet clutch-hus enn GM-bilene, tror ikke at en Opel-kasse kan skrues rett på en Fiat?
            sDet kal stå Abarth på forlenger til gearstanga, da er den fra en 131 Racing. Jeg tenkte ikke på dette med kardanakseln, den må kortes inn når gearkassa byttes. Ellers har du funnet god informasjon, tror ikke jeg kan gi noe mer opplysninger enn det du har funnet.

            Comment


            • #7
              Originally posted by olavr

              sDet kal stå Abarth på forlenger til gearstanga, da er den fra en 131 Racing.
              Står inte "abarth" men ser likadan ut i övrigt. undrar vad den kommer ifrån? Det står "131" på växellådan.
              garaget är fullt med 80-tal

              Comment

              Working...
              X