Announcement

Collapse
No announcement yet.

Missljud i framvagn på Punto som inte fiatverkstaden hittar orsaken till

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Missljud i framvagn på Punto som inte fiatverkstaden hittar orsaken till

    Hej alla fiatfantaster!

    Jag har en Punto 80 ELX som jag köpt ny 2001. Den har gått nästan 9000 mil och fungerar kanon, men det sista året har det uppkommit ett "klonkande" från vänster hjulhus.

    Det hörs tydligt när jag kör på gropiga vägar och när jag växlar från 1:an till 2:an.

    Varken min auktoriserade fiatverkstad eller en annan stor fiat/alfa-verkstad har kunnat lokalisera orsaken till klonket, trots att de har bekräftat det.

    Är det någon som haft liknande symptom, eller som vet vad orsaken kan vara?

    Mvh Jonas
    jonasteacher

  • #2
    Hela min framvagn låter som om bussningarna i länkarmarna är helt slut, men bara om man kör på gropiga grusvägar eller knagglig asfalt och inte om man kör på något fram/bak som jag gissar skulle tyda på länkarmarna (dessutom är de nästan nya). Verkstaden hittar inte heller något fel någonstans, bortsett från bakre motorfästet som tydligen är slut. Har beställt ett och skall byta det, hoppas att det är det som är felet. Kan också vara övre stötdämparfästet, men de brukar inte ge sig på det viset, utan mer låta när man svänger.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Troligtvis spindelleden av ljudet och miltalet att döma. Enkelt att byta! Inte så dyrt heller från t.ex. Mekonomen.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Det var intressant. Jag vill gärna veta om det hjälper när du fått det bytt. Blir det dyrt?

        Mvh Jonas
        jonasteacher

        Comment


        • #5
          Tack Per!
          Min förra post var ett svar till novisen...

          Mvh Jonas
          jonasteacher

          Comment


          • #6
            Originally posted by jonja359
            Det var intressant. Jag vill gärna veta om det hjälper när du fått det bytt. Blir det dyrt?

            Mvh Jonas
            Gissar att det handlar om ungefär 0.5timme jobb plus bussningen, vet inte vad de kostar hos Fiat, men jag tror att de går att få tag på för ca 3-400. Tycker att det låter konstigt att det bakre motorfästet får det att låta som om bärarmarna (eller spindelleder) är totalslut så fort det blir lite gropigt, så jag tycker pers förklaring låter mer rimlig även om en verkstad borde kunna kollat dessa rätt enkelt? Min bil höll de på att kolla alla fästen och bussingar i framvagnen "rätt länge" utan att hitta något, vet inte om de kan ha missat spindellederna? Bytte länkarmarna och hjullager fram för kanske 6månader sedan och då borde de ju verkligen märkt om det var slitet.
            Hoppas att det inte är spindellederna trots allt, men efter 16500mil kan man väl kanske gissa på att de inte orkar längre de heller.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Stort tack! Jag ska be verkstaden kolla spindelleden vid den kommande 9000 mila-servicen.

              Mvh Jonas
              jonasteacher

              Comment


              • #8
                Meddelar om bussningen avhjälper mitt problem, förhoppningsvis byts den någon gång nästa vecka.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Byter man bussningar på länkarmarna? Är väl lika bra att montera en ny. Borde inte kosta skjortan att fixa båda sidor.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Jag hade ett klonkande höger fram på min gula som ingen verkstad eller kunnig kompis kunde hitta felet på. Ända tills Freddan (?) tyckte jag kunde kolla övre stötdämparfästet. Mkt riktigt, det behövde skruvas åt, vilket lite trixigt görs ovanifrån från motorrummet.
                    il giallino
                    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                    bella rossa
                    Coupé 20VT LE nr1516 1999

                    white pearl
                    Mini Cooper D 2007

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Freddan72
                      Byter man bussningar på länkarmarna? Är väl lika bra att montera en ny. Borde inte kosta skjortan att fixa båda sidor.
                      Menade motorfästet.... Annars finns det de där hard-core människorna som byter till polyurethan-bussningar i de främre länkarmarna, ja. Skall visst bli bättre styrrespons eller något då.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Polyurethan flexar mindre än gummi så därav att man får bättre "känsla". Men samtidigt så letar sig mer vibrationer upp i rattlänkaget. Vill vara "hardcore" människa så får man leva med det
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Besiktigade bilen idag, de konstaterade att styrleden glappade. Ombesiktning

                          Jag är ganska irriterad på att ingen av verkstäderna hittade orsaken, trots att jag påtalade det. Då hade jag sluppit ombesiktningen.

                          Tack för all input!
                          Mvh Jonas
                          jonasteacher

                          Comment


                          • #14
                            Det var ju skönt att det inte var något allvarligt.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Instämmer!
                              jonasteacher

                              Comment

                              Working...
                              X