If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag hade liknande problem med min, min race katalysator ville inte rena ordentligt utan besgubben var tvungen att köra bilen ett tag. Därefter funkade den perfekt
Originally posted by Freddan72 Jag hade liknande problem med min, min race katalysator ville inte rena ordentligt utan besgubben var tvungen att köra bilen ett tag. Därefter funkade den perfekt
Har du race kat på din svarta?
Nä, har originalsystem på just nu. Har ett rostfritt system med helt raka rör liggandes. Det ska på så snabbt som möjligt
Originally posted by Putt Nån som är sugen på den?
Nog är man sugen alltid! Mest ute efter en vinterbil och tycker inte den passar, va? Du kan alltid PM:a priset!
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Originally posted by SaabJohan@zatzy Går motorn med lambda 1 som den ska och katalysatorn har nått driftstemperatur så oxiderar katalysatorn effekivt bort i stort sett alla HC och CO utsläpp. Oxidering kan också ske vid mager blandning men inte vid fet.
Rent generellt så beror HC utsläpp (katalysatorns funktion exkluderad) på att en viss mängd bränsle undkommer förbränningen och denna mängd ökar då motorn går fett eftersom det inte finns syre nog att oxidera allt bränsle. HC halten ökar också vid väldigt snåla blandningar pga långsamma förbränningar och misständningar. CO halten beror på dålig förbränning och denna ökar då motorn går fett. Vid mager förbränning är CO halten mycket låg, även utan fungerande katalysator, men katalysatorn har som jag nämnde tidigare oxiderande funktion även vid magra blandingar vilket innebär att den renar HC och CO även vid magra blandningar (dock inte lika effektivt).
Skrivet av Saabjohan på zatzy. För de som inte vet vem de är så är han en guru på allt och lite till.
Nixpix, men att säga att de är katalysatorn som är trasig bara på grund av för högt HC funkar ju inte heller. Så länge Lambdan är 1 och HC ändå är för högt så är det nått annat fel.
På exempelvis våra bilar sitter ju lambdan långt innan katen....
Därför kan man utan problem säga att katen kan vara trasig även fast lambdat är = 1........
Kat renar CO, HC och O2. Sen KAN katen ha inverkan på lambda i vissa fall absolut. Men att säga att katen är hel bara för att lambda är 1 är helt fel! Dock bör även CO vara för högt om katen är trasig.
Comment