Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 128 växellådsfråga.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 128 växellådsfråga.

    Hejsan,

    hur är drivaxlarna fästa i växellådan? Är de bultade som x1/9 har eller sitter de på något annat sätt?
    //Carfreak

  • #2
    Nej de är istuckna i lådan som på en tidig x1/9:a (1300:a). Drivaxlarna är längre och sticker in ca en dm i lådan.

    Det finns alltså bara en yttre drivknut, på inneränden sitter en "tripod joint som stoppas in i ett hjul med urtag för de tre kullagerförsedda armarna på "tripoden", utanför denna sitter en gummibälg som tätas mot axeln via en packbox eller radialtätning.

    Bälgen spänns sedan stumt mot lådan med en plåtring. Om du lyckats bena ut vad jag menar här ovan så kommer du inse att man måste tömma lådan på olja för att kunna demontera en drivaxel.
    Ja det går ju utan men det är inget man gör om.

    edit, det går ju inte att förhandsgranska attachments så jag ville inte hänvisa till en bild som jag inte visste skulle komma
    med.

    På bilden ser du hur axeln sticker in i lådan. Du ser också den demonterade bälgen som hänger på axeln.
    Attached Files
    Last edited by exxy19; 18 June 2008, 21:01.
    JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

    Min X1/9-sida


    Skaffa Firefox nu!

    Comment


    • #3
      Ok, tack så mycket, hur demonterar jag lättast drivaxlarna, släppa spindelleden och dra ur dem? Ska ur med både motor och låda.

      Såg även din hemsida om x1/9:an, vart fick du tag på det insugett sam förgasarna? Hur löste du gasvajjer mekanismen?
      Last edited by Carfreak; 18 June 2008, 21:17.
      //Carfreak

      Comment


      • #4
        Demontering: på x1/9:an demonterar jag undre a-armen och drar hela fjäderbenet utåt för att få ur drivaxeln. Jag hade den inlämnad på verkstad en gång för rätt så många år sen nu visserligen men jag kommer ihåg att meken då lossade på navmuttern och drog ur axeln ur navet.

        Jag vet inte riktigt hur det ser ut på en 128 men jag skulle nog först försöka med att lossa spindelleden som du skrev eller något undre tvärstag.

        Förgasare och insug: Förgasarna köpte jag av nämnda bilmek som hade tänkt bygga banbil av en Ford/Lotus Cortina men aldrig kommit till skott. Insuget är ett Alquati som jag fick hjälp att hitta av en trimfirma utanför Eskilstuna (Viby Racing). Han är finne och kände nån som bodde ute i skogarna i norra Finland som råkade ha ett sånt insug liggande sa han. Behöver jag säga att jag betalade dyrt för det....

        Jag tror det var någon annan här på forumet som hade hittat likadana insug på ebay, någon grek ( i Grekland) som sålde ett helt gäng för ca 100€ st.

        Ska du få en liknande förgasarinstallation att fungera behöver du en annan kam och helst också ett ställbart kamdrev till det.

        Vajermekanism: Original x1/9 fram tom ventilkåpa. Stången som fortsätter bakåt slutar i en kulled precis nere under bakre balken.
        Denna ansluter till en hävstång som är ledad ungefär där bränsleanslutningen är (lite under).
        Sen går det en ny hävstång ca 45° framåt uppåt till en kulled lite framför bränsleanslutningsbanjon. Stången som sitter i den kulleden trycker på gasvredet på förgasaren. Enkelt va?

        JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

        Min X1/9-sida


        Skaffa Firefox nu!

        Comment


        • #5
          Hur är den motorn effektmässigt? är det någe drag? Har precis fått hem min 1,5litare.
          //Carfreak

          Comment

          Working...
          X