Announcement

Collapse
No announcement yet.

växellåda 124/motor argenta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • växellåda 124/motor argenta

    Hej
    Jag undrar om det är någon som vet hur man skall få dit en 5vxl växellåda från 124 sportcoupe från 73 (124a100, 4214059) på en argenta 2l itersmotor? Det tycks vara så att axeln på växellådan lådan är 5-7 mm för lång för att passa in mot vevaxeln. Kan man helt enkelt såga av axeln och så funkar det? Är det nån som har stött på detta problem? Det konstiga är att jag tidigare har hört att vxl skall passa rakt av mot argentan men det tycks vara fel.

  • #2
    Tror tvärtom funkar, vad jag läst. Alltså Argentalåda (som är mkt starkare) på en 124-motor.
    Kolla på www.guy-croft.com eller www.turbo124.com där får du nog bättre svar!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hej
      Jag har kollat runt på guy-croft och 124turbo och det tycks kapas axlar lite hej vilt och en del måste byta lager beroende på lådor. Svar som jag fått tidigare från har sagt att det går att sätta dit 124 lådan rakt av mot argentan men det är fel (i alla fall på min låda (124a100) och min argenta motor (132 db 2ao)). Jag har nu mätt ett antal gånger och mot regata motor (1600) som lådan satt emot förut så funkar det perfekt. Som jag har mätt så är det till och med ett glapp på ca 5mm från axeln mot vevaxeln i regatan, däremot så går växellådsaxeln 3-4 mm för "långt in" mot argentans motor. Det innebär att jag minst måste ta bort 3-4 mm på axeln för att den inte skall gå för långt, samt om man vill ha 5mm glappet som det är jmf med regatan får man ta bort dessa 3-4mm+5mm till dvs 8-9mm. Så frågan blir hur mycket skall man ta bort 3-4 mm eller 8-9 mm så man får ett glapp som tidigare när lådan satt i regatan?

      Comment


      • #4
        men är 124 lådan något att ha?
        garaget är fullt med 80-tal

        Comment


        • #5
          Tja, om det går att fixa den så den passar finns det väl ingen anledning att byta eller ? Den funkade bra med regata motorn och den skall ju hålla för upp emot 150 hk.

          Comment


          • #6
            Jag har kört med 124-lådan i min seven i fyra år. "Som varm kniv i en smörbytta"; lättväxlad och distinkt trots 21 år gammal och okänt antal mil. Det enda negativa (?) är väl att femman känns lite onödig. Skiljer inte många varv mellan fyran och femman.

            Till nästa år byts den ut mot en 131 2000-låda, så om det är någon som behöver en frisk 124-låda så.....

            /PC
            Seven-clone med Fiat TC 2000 Turbo
            Fiat X1/9 -80 under modifiering.

            Comment


            • #7
              Om nån mer skulle stöta på samma problem, så skall man kapa ca 6 mm, se svar:
              http://www.turbo124.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5737

              Comment

              Working...
              X