Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bultar/gängning mellan motor/vxllåda Croma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bultar/gängning mellan motor/vxllåda Croma?

    Är det nån som vet vad det är för bultar som sitter mellan motor och växellåda på en 2,0 Croma? Jag behöver köpa 4st för att sätta fast motorn i stativet och tyvärr har jag inga lösa att jämföra med. Behöver veta vad det är för gänga på dom.
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

  • #2
    Tjaba !

    Jag tror nog det bästa är o ringa en Fiatverkstad o fråga , annars kanske du kan skruva av en bult o kolla ?

    Comment


    • #3
      Jo ,det blir väl att skruva av en som du säger. Ska kolla det i morgon.
      Christian

      Kör nu:


      I garaget:

      Comment


      • #4
        Nu har jag skruvat av en bult. Tyvärr verkar det som om det är riktigt svårt att få tag på längre bultar med samma gänga. Bultarna är 7,5cm men för att jag ska kunna sätta fast motorn i stativet behöver jag ca 10cm. Jag har kollat på alla ställen jag kan komma på men hittar inget. För den som undrar är bultarna M12 UNF (fingängad) med 1,25 stigning. Jag kan köpa en gängstång för 650:- +frakt men det känns svettigt. Är det nån här som vet var jag kan kolla mer?

        Annars återstår att sätta vinkelslipen i stativet för att få det att passa. Då kan jag ju iof ändå inte ha en motor i bilen och en i stativet samtidigt då jag bara har fyra bultar.
        Christian

        Kör nu:


        I garaget:

        Comment


        • #5
          Varför inte köpa ett gängsnitt M12 x1,25 ? (UNF är tumgängor )
          Då kan du tillverka bultarna själv. Köp t.ex. långa M12X150, kapa bort gängorna längst ut och dra upp nya på den "släta" delen som blir över... blir nog ca 10cm över.
          http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wur...f/Files/01-40/$file/01400100-1.pdf
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Originally posted by Chramon
            Varför inte köpa ett gängsnitt M12 x1,25 ? (UNF är tumgängor )
            Då kan du tillverka bultarna själv. Köp t.ex. långa M12X150, kapa bort gängorna längst ut och dra upp nya på den "släta" delen som blir över... blir nog ca 10cm över.
            http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wur...f/Files/01-40/$file/01400100-1.pdf

            Detta är ju inte så dumt förslag .

            Finns ju även gängade stänger på Biltema , Jula o Clas Ohlson , men om dessa är fingängade vet jag ej , värt o kolla kanske .

            Väldigt prisvärt är det ju oxå

            Comment


            • #7
              Tack så mycket för tipsen! Gängstänger med rätt stigning hittar jag inte på Clas Ohlsson eller Biltema. Men förslaget med gängsnitt och långa bultar är mycket bra, tack tack!
              Christian

              Kör nu:


              I garaget:

              Comment

              Working...
              X