Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startmotor går men driver inte svänghjulet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Fiat850S
    Men jag fick igång min om jag trixade med nyckeln till och från snabbt, precis som inte ska göra, men då lurade man ut det stackars drevet. [/B]
    Okej, nåt jag inte provat. Ska testa det nästa gång... men det ser ut som att du skrivit att man inte bör hålla på så med startnyckeln? Att trixa skulle vara mindre bra för bilen? Om jag har fattat dig rätt, på vilket sätt skulle ditt knep förstöra bilen??
    (okunnig)

    Det trissta är att jag har ny startmotor från 2007-02 och jag tror att det bara är ett års garanti på den. Skulle ha krävt av mek att byta ut den när den tjorvade... nu är tiden ute och jag kanske får köpa en ny... igen... om jag har otur.
    Last edited by Kookaburra; 4 September 2008, 08:10.

    Comment


    • #17
      "Då rullar startmotorn men utan att den hittar till motorn alls."
      Med det menar du att startmotorn går runt men motorn snurrar inte? Isf, skorrar det våldsamt, som att det är kugg mot kugg?
      Då kan du ha en skada på startmotorns drev eller i värsta fall kuggkransen på svänghjulet.
      Skorrar det inte måste det vara nåt fel i hävarmen som skickar fram drevet eller så ännu ett bendixdrev på väg att ge upp.
      Hävarmen kanske ligger fel och hakar i ibland så det fungerar.
      Lite långsökt men man måste prova alla teoretiska möjligheter.

      Är den bara trött och går svagt kan det räcka med en demontering-rengöring-uppsmörjning? Fick de symptomen på min Uno nyss och fick fart på den. Den krånglade också när motorn var varm, betedde sig som att strömmen var slut.

      Är din trött kan det också vara dålig jord mellan motor-batteri eller dåliga anslutningar på pluskabeln. Testa genom att använda lösa startkablar ist för jord och plus. Sätt alltså dem parallellt med originalkablarna utan att demontera något. (Om du kommer åt plusanslutningen på startmotorn.) Gjorde det testet på min utan resultat, då demonterade jag startmotorn och "servade upp" den.
      Last edited by Chramon; 4 September 2008, 20:38.
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #18
        Hmm... ja. det är svårt att beskriva felet.. Men jag ska försöka igen.

        När jag vrider nyckeln låter allt som vanligt... fast bara för länge.

        När jag startar och motorn går igång låter det:
        "jum-jum-jum-vroom"

        Och när jag är på mina mellanstopp och den är bråkig:
        jum-jum-jum-jum-jum-jum-jum-jum-jum-jum-jum-jum-jum-jum-jum-jum osv.

        Det låter inte som att det är något som är "trasigt" bara att startmotorn och motorn inte får kontakt.

        Comment


        • #19
          Förstår inte vad du menar med att startmotor och motor inte får kontakt.
          Drar den runt motorn och den tänder inte eller låter den men drar inte runt motorn.
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #20
            ja, alltså startmotorn låter - men inte motorn.

            Eller kanske jag har helt fel?
            Starmotorn kanske inte låter alls???
            Vad är det då som låter???
            Hur låter en startmotor?
            Nu är jag förvirrad...

            Iaf, det där "Vrooom" händer inte - men allt ljud innan "vroom" låter som det brukar göra när man vrider om nyckeln. Jag vet inte, jag kanske har fattat startmotorer fel!

            Eller är det där jum-jum-jum ljudet motorn?? Trodde det var startmotorn som lät så... Men startmotorn kanske inte låter alls? Hur som helst så kommer inte motorn igång. som att den är sur...

            Men det låter inte som att den är trött.. pigg och allert. men inte något "vroom"

            härrejeez va pinsamt okunnig man får vara.. hahah
            Last edited by Kookaburra; 5 September 2008, 10:07.

            Comment

            Working...
            X