Announcement

Collapse
No announcement yet.

Övre stötdämparlagret?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Övre stötdämparlagret?

    Har lite problem med att främst höger framhjul låter som om det inte sitter fast när man kör över ojämn asfalt eller bullerspår (men även vänster en aning), alltså skramlar upp och ner. Fick rådet att det skulle vara bakre motorfästet, men det hjälpte ju inte och jag trodde väl inte riktigt att det skulle göra det heller. Nu börjar jag fundera på om det inte kan vara de övre stötdämparfästena trots allt, borde inte vara det med tanke på att de byttes för 3000mil sedan, men med hårdare fjädrar och dämpare kanske de inte håller längre? Räcker det att lossa muttern på dämparen och se om man kan vicka/se något glapp, eller behöver man ta ner hela fjäderbenet? Kanske kan förklara att bilen är så känslig för spår och om vägbanan lutar också?

    edit: hoppsan, byttes nog för 5000mil sedan vid närmre eftertanke. Kanske mer rimligt att de gett upp igen då? Även om de brukar rosta fast snarare än separera upp/ner?
    Last edited by novisen; 29 August 2008, 12:51.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Och spindellederna är fräscha o bytta alltså?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      bytte länkarmar och hjullager fram för typ 1000mil sedan, så det vore ju riktigt illa om inte verkstaden upptäckt att de vore slitna tycker man. Skulle du gissa på att de är aningen slitna efter 17000mil menar du? *suck*
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Vet inte hur det ser ut på Punto. Men på min gula QP hade jag ett liknande problem efter att bytt fjäder och spindel. Visade sig att den behövde efterdras bara uppifrån, dvs med inseks mm från motorrummet.
        il giallino
        Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

        bella rossa
        Coupé 20VT LE nr1516 1999

        white pearl
        Mini Cooper D 2007

        Comment


        • #5
          Du menar efterdra dämparen mot fästet? Det har varit tyst i flera år, tar för givet att en verkstad inte plockar ner det där när de byter länkarmen? Kan inte förstå varför de skulle ta till omaket att plocka ner fjäderbenet? Kanske skall kolla så det sitter fast trots allt.....
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Kan meddela att efter 5000mil och ....... 3år (?) så har de övre fästena rostat fast riktigt ordentligt igen. Tror inte att det är nyttigt för stötdämparna så det kan ju vara läge för er andra att kolla så inte lagret rostat fast. Vet inte om det räcker att lyfta skyddskoppen och be någon svänga lite fram och tillbaka för att se så att kolven på stötdämparen snurrar med men jag tror att det är tillräckligt. Har det kärvat så kommer cylindern på dämparen att vridas men kolven att sitta fast, kan bara inte vara nyttigt för packningarna.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment

            Working...
            X