Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vindrutetorkarmotor är seg och låter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vindrutetorkarmotor är seg och låter

    (Fiat Uno -92) Min vindrutetorkare är seg och orkar inte dra över hela rutan. Än så länge går det ok när det regnar massor - men jag kan inte rengöra rutan med spolarvätska. Det orkar den inte. Vindrutetorkarmotorn har alltid låtit ganska mycket sen jag köpte bilen för 1,5 år sen och på vintern fryser den fast och har endast funkat efter man har kört full värme på vindrutan ca 5 km.

    Nu och under sommaren har det blivit värre. Om den kör fast på rutan och jag inte hoppar ut och hjälper den med att putta den vidare och tillbaka till utgångsläget, så luktar det brännt i kupen efter kanske 5 km. Det känns som att jag inte vågar vänta på att den ska gå helt sönder mitt i vintern innan jag gör något åt det. Men jag verkar inte hitta några reservdelar till, eller en ny vindrutetorkarmotor. Under vad för kategori skulle man hitta sånt?

    Jag har inte öppnat och kollat hur det ser ut under - är inte mekaniker, men jag undrar om ni har några tips på var jag kan hitta reservdelar till detta, och om någon har upplevt samma sak??

    Spelar inte någon roll vilket torkarblad jag har.

  • #2
    Kollat anslutningarna och jord är ok? Isf har jag bara ett tips: Köp en ny på skroten! Kolla även oauktoriserade skrotar där man ofta får plocka själv, blir mkt billigare oftast.

    Om du o andra sidan går via bildelsbasen kan du söka på demonteringsobjekt, har säkert motorn kvar.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Haha! När man talar om "trollen"!

      I dag när jag var på väg till skroten, 500m kvar, så kolapsa vindrutetorkarmotorn totalt. Snacka om att den kände att nu var det läge att ge upp. Hur komiskt som helst.

      Jag hittade en på skroten - som jag ska försöka montera. Men jag lär nog ha hjälp av nån, är det svårt?? Om det bara är att skruva i kanske jag fixar - men om man ska sladda och koppla massa olika moment tror jag inte att jag fixar det... Men man måste ju försöka

      Tack för ditt svar iaf.

      Sen kan jag meddela att Fiat har år 2006 slutat producera Vindrutetorkarmotorer till Fiat Uno -92, så det går inte att få tag på nya längre.

      Tjenatjena

      Comment

      Working...
      X