Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strypta Marea HLX 20V 5 Cyl!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strypta Marea HLX 20V 5 Cyl!

    Har upptckt ett fel på flera Mareor(ink.Den jag köpte Igår)

    Dom får för lite luft,eller blir strypta vid luftintaget fram.
    På vissa bilar har verkstan bytt Luftmassemätaren,och missat detta felet(Kusinens HLX tex)

    Där märkte vi samma symptom,den gick som en anka.Bort med slangen till luftburken,eller led om luften till burken=Jätteskillnad!

    Hela motorn går som den skall,och får den luft den skall ha utan att bli strypt.Skiten under huven ramlar ner ÖVER luftintaget och funkar som restriktor /Choke=bilen går värdelöst!Drar mycket bensin också.

    Ett litet tips..
    Mr.Hammond

  • #2
    Ursäkta min okunskap om bilen men vilken skit under motorhuven avses? Dämpmattan eller vad? Tar inte motorn luft utifrån? Har du några förklarande bilder?

    /Mikael
    Fiat Marea Weekend 155 20V -00
    Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

    Comment


    • #3
      Originally posted by mikpa
      Ursäkta min okunskap om bilen men vilken skit under motorhuven avses? Dämpmattan eller vad? Tar inte motorn luft utifrån? Har du några förklarande bilder?

      /Mikael
      Har inga bilder,mattan ramlar ner.Hela arrangemanget stryper motorn nåt kopiöst!
      Mr.Hammond

      Comment


      • #4
        Så här ser det ut i ePER
        Attached Files
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Originally posted by Freddan72
          Så här ser det ut i ePER
          Nr 6,har jag plockat bort!
          Mr.Hammond

          Comment


          • #6
            Ja nu har jag en egen bil att titta på så nu förstår jag lite bättre vad du menar. Men om nu mattan ramlar ner framför hålet borde det inte vara bättre att fästa upp (limma?) mattan igen istället. Jag har samma lösning på min bil men mattan täcker inte insuget. Om du plockar bort hela insugskanalen är det då inte risk att motorn suger i sig varm luft istället?

            Är det fö någon som vet vad den stora resonansburken (nr 4 på bilden) har för funktion?

            /Mikael
            Fiat Marea Weekend 155 20V -00
            Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

            Comment


            • #7
              Den tar nog bort resonansljud!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Mer Luft Till MAREA!!

                Originally posted by mikpa
                Ja nu har jag en egen bil att titta på så nu förstår jag lite bättre vad du menar. Men om nu mattan ramlar ner framför hålet borde det inte vara bättre att fästa upp (limma?) mattan igen istället. Jag har samma lösning på min bil men mattan täcker inte insuget. Om du plockar bort hela insugskanalen är det då inte risk att motorn suger i sig varm luft istället?

                Nej,ta Loss Gummiröret Vid Plastburken med insugskanalen,lägg den bakom strålkastarn.Det kommer ingen varm luft där!Se till att den inte blir klämd bara.Är det en 2.0 HLX du har?

                Är det fö någon som vet vad den stora resonansburken (nr 4 på bilden) har för funktion?Se Pers svar,det verkar troligt../PATRIK

                /Mikael
                Mr.Hammond

                Comment


                • #9
                  Jag har bara ägt bilen i 3 dagar så jag vet inte vad HLX står för
                  Men en Marea Weekend 2.0 är det.
                  Jag har inte märkt (än) att det skulle bli någon försämring med originalluftintaget så länge mattan sitter fast.

                  /Mikael
                  Fiat Marea Weekend 155 20V -00
                  Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by mikpa
                    Jag har bara ägt bilen i 3 dagar så jag vet inte vad HLX står för
                    /Mikael
                    Hlx = 2l. 5cyl ~150hp.
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • #11
                      OK tack pazzo.




                      Ja det är en 2.0 HLX


                      /Mikael
                      Fiat Marea Weekend 155 20V -00
                      Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

                      Comment


                      • #12
                        Jag har ju stått med öppna motorhuvar på min gula 20V och min röda 20VT bredvid varandra och försökt förstå varför luftintaget ska se så totalt olika ut???
                        il giallino
                        Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                        bella rossa
                        Coupé 20VT LE nr1516 1999

                        white pearl
                        Mini Cooper D 2007

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Mikael W
                          Jag har ju stått med öppna motorhuvar på min gula 20V och min röda 20VT bredvid varandra och försökt förstå varför luftintaget ska se så totalt olika ut???
                          Edit:
                          Menar du varför de dragit rören helt annorlunda på en sugis jämfört med en turbomanick?
                          Last edited by novisen; 10 September 2008, 15:19.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by mikpa
                            Jag har bara ägt bilen i 3 dagar så jag vet inte vad HLX står för
                            Men en Marea Weekend 2.0 är det.
                            Jag har inte märkt (än) att det skulle bli någon försämring med originalluftintaget så länge mattan sitter fast.

                            /Mikael
                            Så bra!Det är ju den bästa Marean.Står det VIS på Motorn också?
                            Den är ju inte så vanlig.155HK i så fall,annars 147 Orginal.
                            VIS,Variabel längd på Insugningsröret..

                            Men får den bättre med Luft svarar den bättre,och går bättre-enligt min mening.Kolla att du har ett fräscht Luftfilter.
                            Sportluftfilter Kan ställa till Luftmassemätaren.
                            Mr.Hammond

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by novisen
                              Edit:
                              Menar du varför de dragit rören helt annorlunda på en sugis jämfört med en turbomanick?
                              Precis! Och så vet jag att några har satt öppet luftfilter på 20V och fått bättre effekt, vilket gör mig än mer förbryllad.
                              il giallino
                              Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                              bella rossa
                              Coupé 20VT LE nr1516 1999

                              white pearl
                              Mini Cooper D 2007

                              Comment

                              Working...
                              X