Announcement

Collapse
No announcement yet.

Årets bansäsong med CAR

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Zetta
    Japp bilen jag letat efter i 4år en mörk skönhet berättar mer på mantorp :-))
    Nice! Grattis.

    Jag skulle köra A om jag var i er sits. Tyckte det var för stora hastighetsskillnader i B förra året, och då inte på rakorna utan i kurvorna. Vissa hade knappt styrfart i kurvorna och dålig uppsikt bakåt. Jag upplevede det som på gränsen till farligt i vissa fall. Lite svårt att ta upp sådant på mötena mellan passen, typ du där i röda Alfan, du som kör så j-vla sakta i kurvorna, kan inte du köra i C i stället där du hör hemma? Kan bli tryckt stämmning då + man vill ju inte göra någon ledsen.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #17
      Toyo R1R är väl inte DOT märkta och får inte användas på allmän väg till skillnad mot trippelåttorna. I övrigt är dom likvärdiga. Troligen kommer ingen invända något vid besiktningen. Du kan ju också switcha på plats.

      En kommentar angående klassning. Det som vanligast blir fel är att folk kommer med sin bil och tycker att jag har massor av hästkrafter och därför ska jag köra A-klass (eftersom jag har så häftig bil är jag också jättebra på att köra - NOT!). Det funkar j-t dåligt.
      Den som anmäler sig till A-klassen ska verkligen vara erfaren. Man ska ha kört bankörning ganska många gånger innan man anmäler sig i A. Genom åren har vi haft många, även Coupeägare, som gjort det felet att anmäla sig till A och det blir farligt eftersom det krävs rätt mycket erfarenhet av vad som händer bakom en, var man befinner sig på banan samt var gränserna för ekipaget går. Dom som kör A räknar med att folk har koll. Nu vet jag att Ante kan köra bil och borde välja A.

      Utan R-däck bör man också köra B, det går för långsamt annars vilket skapar problem för omgivningen plus att det inte är något roligt att bli omkörd av alla.

      Jag tycker visst att man kan och ska säga ifrån på förarmötena även om man kanske kan välja en mer diplomatisk framställning av ärendet än i Antes exempel.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #18
        Kinnekulle ring

        Grym dag på Kinnekulle ring, tack för åket Freddan grymt kört!
        det blev 6 race, 5 av dom vinst! 4hjulsdrift, det är fusk!
        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

        Comment


        • #19
          Gött att du vann!

          Kan man ladda över filmen du tog till min telefon?

          Jag är helt färdig, svettades rätt bra när solen tittade fram och värmde. Men kul är det. Alfan fungerade utan problem. Dock hade jag velat ha lite vassare bromsar.
          Imorgon ska jag besiktiga den. Hoppas den går igenom.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #20
            Jag vet ju vad som brukar frusta på mantorp i A det kan man glömma med en 155a .Lambosar och porsche på kinnekulle funkade i allafall hyfsat :-)
            Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
            Fiat Coupe 20v turbo +
            Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

            Comment


            • #21
              Originally posted by Freddan72
              Gött att du vann!

              Kan man ladda över filmen du tog till min telefon?

              Jag är helt färdig, svettades rätt bra när solen tittade fram och värmde. Men kul är det. Alfan fungerade utan problem. Dock hade jag velat ha lite vassare bromsar.
              Imorgon ska jag besiktiga den. Hoppas den går igenom.
              lite över min förväntan när man möter en volvo s60 med 410 hk på hjulen! haha, Fiat is the shit

              jodå ja skulle kunna mmsa den imorgon, om inte filen är för stor, 17:18 minuter, får ge det ett försök!
              aa den lilla solen som kom gjorde gott, lamdavärdena ska iaf inte vara några problem nu när den är lite ursotad
              Klart den gör!
              Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
              Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

              Comment


              • #22
                Hoppas ni har sett att alla vagnboksbilar med Italienskt ursprung är välkomna till Mantorp för att testa på CAR Challenge till reducerad kostnad. Mer info på nedanstående länk.

                http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75152

                Välkomna!
                You have to be fast to look smart!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Klakken
                  Hoppas ni har sett att alla vagnboksbilar med Italienskt ursprung är välkomna till Mantorp för att testa på CAR Challenge till reducerad kostnad. Mer info på nedanstående länk.

                  http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75152

                  Välkomna!
                  Låter intressant, men alfa club är väl endast dom som har licens va? :P
                  Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                  Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                  Comment


                  • #24
                    Nej, det gäller Alfaklubbens racingserie. Där krävs både bil med vagnbok och racinglicens ja!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Ante
                      Nice! Grattis.

                      Jag skulle köra A om jag var i er sits. Tyckte det var för stora hastighetsskillnader i B förra året, och då inte på rakorna utan i kurvorna. Vissa hade knappt styrfart i kurvorna och dålig uppsikt bakåt. Jag upplevede det som på gränsen till farligt i vissa fall. Lite svårt att ta upp sådant på mötena mellan passen, typ du där i röda Alfan, du som kör så j-vla sakta i kurvorna, kan inte du köra i C i stället där du hör hemma? Kan bli tryckt stämmning då + man vill ju inte göra någon ledsen.
                      Hej, det är precis den typen av feedback/diskussioner som vi borde ha på våra debriefings! Jag håller med om att det ofta är ett väldigt stort spann i B-klassen och att det inte är optimalt. Jag bytte ut ett av mina pass i A-klassen på Kinnekulle senast och körde ett i B. Jag lyckades köra ett helt varv bakom två bilar utan att använda bromsen en enda gång. De två förarna skulle antagligen ha kört i C.

                      Vi pratar en del om detta just nu och i någon form hoppas jag vi ska kunna jobba med detta under säsongen 2012. Små hastighetsskillnader inom varje klass måste vara en målsättning.

                      Björn
                      Medarrangör CAR Mantorp 2011
                      Björn Ek
                      Club Alfaromeo Svezia

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Björnbusen
                        Hej, det är precis den typen av feedback/diskussioner som vi borde ha på våra debriefings! Jag håller med om att det ofta är ett väldigt stort spann i B-klassen och att det inte är optimalt. Jag bytte ut ett av mina pass i A-klassen på Kinnekulle senast och körde ett i B. Jag lyckades köra ett helt varv bakom två bilar utan att använda bromsen en enda gång. De två förarna skulle antagligen ha kört i C.

                        Vi pratar en del om detta just nu och i någon form hoppas jag vi ska kunna jobba med detta under säsongen 2012. Små hastighetsskillnader inom varje klass måste vara en målsättning.

                        Björn
                        Medarrangör CAR Mantorp 2011
                        Det låter bra att det jobbas med klass B. Jag har iof bara kört med CAR en gång och det var förra året på Mantorp, så min erfarenhet av CAR är begränsad. Men det var ett mkt bra arrangemang den gången, det enda var just spridningen i kurvhastighet i klass B. Jag kan tillägga att jag är långt i från en erfaren banräv utan är där för att lära mig mer och ha kul, samtidigt som det skall kännas säkert. Just den sista biten kändes det lite si och så med förra året, därav min kommentar om att man bör undvika B.

                        Jag tyckte det såg ut att gå riktigt fort i A den gången och jag kände inte att jag hörde hemma där (kör inte med R-däck tex). Kändes mer som racetempo än trackday, och det är inget jag söker, men i B var det knappt körbart vissa varv. Svårt problem att lösa, framförallt kan det ju bli lite känsligt på det personliga planet att bli degraderad neråt i klasserna. Just bakåtsikt och folk med snabba bilar som kör tokfort på rakorna och snigelfart i kurvorna verkar vanligt oberoende av arrangörer. Det är ju svårt att komma åt om man inte inser sina begränsningar själv och "fattar" att man ligger ivägen eller kör farligt. Tummen upp att ni obeserverat problemet och tittar på en lösning!
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Björnbusen
                          Hej, det är precis den typen av feedback/diskussioner som vi borde ha på våra debriefings! Jag håller med om att det ofta är ett väldigt stort spann i B-klassen och att det inte är optimalt. Jag bytte ut ett av mina pass i A-klassen på Kinnekulle senast och körde ett i B. Jag lyckades köra ett helt varv bakom två bilar utan att använda bromsen en enda gång. De två förarna skulle antagligen ha kört i C.

                          Vi pratar en del om detta just nu och i någon form hoppas jag vi ska kunna jobba med detta under säsongen 2012. Små hastighetsskillnader inom varje klass måste vara en målsättning.

                          Björn
                          Medarrangör CAR Mantorp 2011
                          Man kan ju börja med att plocka bort de som tror dom har en snabb bil av exklusivt märke !

                          Måste säga att A-klassen just har ett mer Race tempo och mycket lång erfarenhet vilket märktes då ni A provade B då jag för första gången vart omkörd ordentligt :-)

                          själv körde jag audi med runt 400hk i C-klass på mantorp förra året då jag ansåg att jag var orutinerad !
                          Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                          Fiat Coupe 20v turbo +
                          Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                          Comment


                          • #28
                            Generellt kan man säga att det är rätt lugnt i A-klassen så tempot spelar inte jättestor roll. De flesta är rutinerade och håller god uppsikt både framåt och bakåt så jag känner mig väldigt trygg där. Sen kan det variera lite mellan olika banor och olika möten, ibland känner man sig själv lite som ett rundningsmärke och då kan det bli lite mycket tittande i backspegeln. Senast nu på kullen var det första passet lite ivrigt men efter feedback från posterna och andra åkare under debriefingen så lugnade folk ner sig och resten av mötet flöt fint.

                            Just att välja klass efter egen erfarenhet och inte efter det senaste bromsbänkssiffrorna är väl en väldigt bra idé. Vi brukar även hålla lite koll på nytillkomna monsterbilar och se till att de kör efter sin egen förmåga även om bilen kanske kan mer.

                            Efter nio är på klubbens banmöten måste jag ändå säga att jag aldrig känt mig orolig. Vi värderar säkerheten högt och jag personligen tror vi står oss bra vid en jämförelse med andra evenemang. Därmed inte sagt att vi inte ska jobba på att bli bättre. Och input av alla slag är väldigt väldigt välkommet. Vi får inte bli fat and happy...

                            Så, med det sagt, nån mer som kommer och kör på lördag? :-)
                            Björn Ek
                            Club Alfaromeo Svezia

                            Comment

                            Working...
                            X