If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag delger dig vad som står i min instruktionsbok, till min Fiat Juventus 1500.
Jag vet inte om detta är helt rätt för din del. Men det bör vara samma olja och mängd, som i Juventus, med 1500-motor från samma år.
Förr så fanns ju inte de multigradoljor, som vi har idag. Utan då fick man byta efter säsong. Det fanns ju så många multigradoljor då, mest singeloljor. Men i boken står det Fiats egen olja, och det var Oliofiat 10W-30 om det inte var över + 30 för då skulle det vara 20W-40
Och det var allt mellan SAE 10 under minus 10 grader.
SAE 20 mellan -15 och 0 grader.
SAE 30 över 0 grader
SAE 40 över + 30 grader
Så därför borde en olja med viskositet 10W-40 vara bra. Och inte helsyntet, utan en delsyntet. Om nu inte motorn inte gått på länge. För då kan man göra ett oljebyte, först med en enklare olja, som man byter efter att man bara kört motorn varm.
Förr använde man motorfotogen + olja, för att skölja ur. Men gör inte detta! Motorfotogen finns ju knappt heller.
En olja som jag själv använder i mina veteraner är Valvoline Max Life 10W40 Det är en olja som gör att gamla packboxar och o-ringar får nytt liv.
Men som sagt, det är vad jag personligen använder.
Olja är ju ett kärt ämne att bli oense om........ men köp ingen lågprisolja till en gammal motor.
Motorn rymmer 3,335 liter
Växellådan 1,35 liter och där skall det vara en vanlig SAE 90
Bakaxel 0,890 liter SAE 90EP
Styrväxelhus 0,180 liter SAE 90EP
Alltså gamla vanliga oljor, ingen syntet. Dessa finns att köpa idag.
Filtert borde vara samma som till gamla 124:an, och det är idag samma filter som i VAZ Lada boschnr 0451203154
Comment