Announcement

Collapse
No announcement yet.

x1/9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    fördelarn vettu!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #32
      Originally posted by Freddan72
      Vad är det som sitter till höger och drivs av kamaxeln?
      Japp fördelaren.. normalt sitter fördelaren i blocket på x1/9 ans motor och kamaxlarna från x1/9 har inte slitsen i änden för fördelare så kammen vet jag inte riktigt var den kommer ifrån mer än att den satt i en annan x1/9. :-)
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #33
        Kul projekt. Håll oss uppdaterade!
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #34
          Alla x1/9;or jag sett har haft fördelaren på kammen, och jag har sett några stycken

          Om man ska skärpa till sig lite så både med blockmonterad och kammonterad fördelare men den enda blockmonterade fördelaren jag set i en x1/9:a är den i Haynes-boken.

          mao, det är stor chans att det är en originalkam som sitter monterad.
          JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

          Min X1/9-sida


          Skaffa Firefox nu!

          Comment


          • #35
            Originally posted by exxy19
            Alla x1/9;or jag sett har haft fördelaren på kammen, och jag har sett några stycken

            Ok, Jag hade 2 st x1/9 1300 motor och dom hade hade fördelaren i blocket så det kanske bara är 1300 som har det eller väldigt tidiga modeller? Den ena av kamaxlarna saknade slits för drivning..


            Har fortsatt lite idag med motorn. Min sunkiga kamera har gått sönder verkar det som, så inga bilder..

            Drivaxlarna från uno 75 kan nog vara bolt on..har inte sänkt ner bilen än så jag får se vilket spel det blir.. Har drivit runt motorn med starten.. oj vad gött!
            Monterade sprutboxen där reservhjulet skall vara. Så nu återstår all kabeldragning.

            Fick även tilta motorn lite annorlunda, men det blir nog bra ändå..
            Uno t orginaltråg sitter kvar för att jag bedömt att det inte ska vara några problem med oljepickup och oljenivå med den mer rakställda positionen.


            Bränslet blir ett kapitel för sig.. igentligen ska jag nog ta och köpa en biltema båttank och sätta där fram, fast sånt gillar inte besiktningsgubbarna.. Inte turbon heller för den delen :-)

            Anslutningarna är myris från orginaltanken och jag tror turbopumpen kommer kavitera då.
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #36
              Jag har en 1300 -73 med kammonterad fördelare och den får nog anses som en tidig bil (serienr 4738), originalkammen hade ett splineshål för fördelaren. Innebar lite problem när jag bytte till en lite tuffare kam att få originalfördelaren att passa med det förskjutna spåret.

              Numera har jag ju stoppat i en Uno T snurra, hyfsat original (bara lite portad och vatenkyld ic). Jag kör med originaltank och enbart insprutspump lågt monterad och har inga problem med det. Jag är lite tveksam till om det är en uno t originalpump, den kommer från donatorbilen men det är ett stort vw-märke präglat på huset.

              Jag vet inte om det här var info du hade nytta av men nu står det här ialla fall.
              JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

              Min X1/9-sida


              Skaffa Firefox nu!

              Comment


              • #37
                tack tack! Kommer du på mer så skriv!
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #38
                  Jag har fått problem! Får inte ordning på kabelhärvorna.. Snart sätter jag faan dit ett eftermarknadssprut..

                  Finns tre lösa sladdar från bosch boxen, men vet inte riktigt vad som är vad.. En kontakt har två sladdar till sig som antagligen bara aktiverar relät. 15 och 50 från tändningsnyckeln.. men pumpen ska ju gå en liten stund när man slår på tändningen, det gör den inte. Blir galen! relät för pumpen går om man tjuvar relät, men det ska ju boxen göra?

                  Finns en liten sladd nära kontaktsycket, vad ska in i den? exxy?
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #39
                    Bra fråga, kontaktstycket vid relät? Jag ska ner till garaget ikväll eller ev. imorrn kväll, kan ta och kolla runt lite på sladdarna då.

                    Det var ju dryga året sen jag kopplade elen så jag har ju inte stenkoll längre.

                    Vad jag kommer ihåg är: jag kopplade en sladd som grenade av vid reläkontakten till jord (lite tveksam), sen vet jag det att om relät inte har kontakt med spolen (varvtalssignal) så går inte pumpen.
                    JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

                    Min X1/9-sida


                    Skaffa Firefox nu!

                    Comment


                    • #40
                      Den har startat!!! ha ha allt är kopplat provisoriskt, men endå!
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #41
                        Den läcker olja och så är det lite småfix.. Så motor och låda ska ut igen..

                        Diffen ska svetsas, en drivaxel ska svetsas och den andra turbon ska på. Kanske inte blir något åka av i sommar/höst.
                        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                        X1/9
                        www.kallebacksmotor.se

                        Comment


                        • #42
                          Ska du haka på imorrn Jens, o glo lite??
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #43
                            öhhh imorn? missade nog det... har mycket i plugget just nu..!

                            I vilketr fall som helst så fixade jag oljeläckan och har kört bilen idag!?! he he har inget växel-länkge meeen vaa! faaan! he he
                            var ju tvungen, någon kanske känner igen sig!

                            På måndag ska jag plocka ett vajersystem från en colt, så ska man kunna växla sen flör hoppningsvis.'

                            åkewr in till stan snart käner jag, fuull som ett egg.
                            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                            X1/9
                            www.kallebacksmotor.se

                            Comment


                            • #44
                              inte fått tag på länkage ännu.. fixade oljeläckan, så nu funkar det hyffsat.. Har satt i instrumentpanelen från turbon i x1/9 an..
                              Grymt coolt! Nu gäller det bara att hitta vilka sladdar som ska in var ;-) Har nu bara ljus, oljetryck, vatten temp, oljetemp och varvräknare..
                              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                              X1/9
                              www.kallebacksmotor.se

                              Comment


                              • #45
                                Här är min polare som varit med under byggets gång :-)

                                notera den andra polaren bakom..
                                Attached Files
                                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                                X1/9
                                www.kallebacksmotor.se

                                Comment

                                Working...
                                X