Originally posted by GlennE
busschaffören fick irriterat lämna sitt varma säte för att med 5-56 försöka hjälpa till, fast till ingen nytta...
kan tänka mig hur snacket gick inne i bussen: " tur att han kör så fin bil när dörrarna inte går att stänga, höhö!", -"höhö, aah min 240glt går iallafall att låsa". ;-)
busschaffören fick irriterat lämna sitt varma säte för att med 5-56 försöka hjälpa till, fast till ingen nytta...
kan tänka mig hur snacket gick inne i bussen: " tur att han kör så fin bil när dörrarna inte går att stänga, höhö!", -"höhö, aah min 240glt går iallafall att låsa". ;-)
Men varför fryser då låsen? De flesta vet svaret på detta men har ingen aning eller helt fel idé om hur man blir av med det.
Låset fryser för att vatten eller kondens fryser till is inuti låset och gör det därmed obrukbart. Många försöker sedan rätta till detta med låsspray/5-56, hårtorkar, varmvatten eller med andra kreativa idéer.
Dessa må fungera kortsiktigt men problemet kommer att återkomma. Låsspray och 5-56 är ett bra sätt att garantera sig om att låset kommer frysa igen då det tränger bort allt fett och på det sättet gör plats för vatten i låset.
Den ända långsiktiga lösningen är att skruva isär låset och fylla det med fett. Det finns speciella låsfett med ett chassifett som klarar låga temperaturer går precis lika bra. Fettet kommer smörja låset och göra det omöjligt för vatten att bli liggandes.
När man väl gjort detta är det viktigt att man ger fan i låsspray 5-56 och hårtorkar. Annars kommer man spola bort/smälta fettet och där med göra plats för vatten igen.
I min Fiat 127 har jag fettat in båda dörrarna med ett chassifett och har aldrig problem med frusna lås. Tyvärr orkade jag inte göra det samma med bagageluckan så det får jag väll öppna till våren

Comment