Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frusna lås, varför händer det? *guide*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frusna lås, varför händer det? *guide*

    Originally posted by GlennE
    busschaffören fick irriterat lämna sitt varma säte för att med 5-56 försöka hjälpa till, fast till ingen nytta...
    kan tänka mig hur snacket gick inne i bussen: " tur att han kör så fin bil när dörrarna inte går att stänga, höhö!", -"höhö, aah min 240glt går iallafall att låsa". ;-)
    Frusna lås är inte kul på vintern.

    Men varför fryser då låsen? De flesta vet svaret på detta men har ingen aning eller helt fel idé om hur man blir av med det.

    Låset fryser för att vatten eller kondens fryser till is inuti låset och gör det därmed obrukbart. Många försöker sedan rätta till detta med låsspray/5-56, hårtorkar, varmvatten eller med andra kreativa idéer.

    Dessa må fungera kortsiktigt men problemet kommer att återkomma. Låsspray och 5-56 är ett bra sätt att garantera sig om att låset kommer frysa igen då det tränger bort allt fett och på det sättet gör plats för vatten i låset.

    Den ända långsiktiga lösningen är att skruva isär låset och fylla det med fett. Det finns speciella låsfett med ett chassifett som klarar låga temperaturer går precis lika bra. Fettet kommer smörja låset och göra det omöjligt för vatten att bli liggandes.
    När man väl gjort detta är det viktigt att man ger fan i låsspray 5-56 och hårtorkar. Annars kommer man spola bort/smälta fettet och där med göra plats för vatten igen.

    I min Fiat 127 har jag fettat in båda dörrarna med ett chassifett och har aldrig problem med frusna lås. Tyvärr orkade jag inte göra det samma med bagageluckan så det får jag väll öppna till våren
    Porsche Boxster S 2002

  • #2
    Apropå sånt.. både min coupé och min croma envisas med att det inte ska gå att stänga dörrarna när det är kallt, mycket irriterande ibland

    I går hade jag bråttom till jobbet, så medans volvon stog och väntade på att bli varm, gick jag in i croman för att hänmta isskrapan. Självklart gick det inte att stänga dörren igen, så jag startade croman och väntade 15 min, för att konstatera att det inte kommer någon värme i kupen av någon anledning, så det blev till att elda på låset i 10 min till. Så går det när man försöker spara tid

    Nån som har något bra förslag på var det är fel? (och hur man åtgärdar det)
    /Peter

    Comment


    • #3
      Originally posted by Chorus
      Nån som har något bra förslag på var det är fel? (och hur man åtgärdar det)
      Se ovan

      Vatten fryser i låsmekanismen. Ända långsiktiga är att skruva isär och fetta in med mycke fett. Antagligen är det i detta fall inte låset utan själva öppningsmekanismen. Lösningen är dock den samma.

      Undvik eldande och oljor.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #4
        okej..
        trodde 5-56/låsspray skulle fixa biffen..
        användes ju igår, så förmodligen har det röjt undan allt fett, som du beskriver det..
        om man sprayar med jämna mellanrum nu då??
        är det ett alternativ om man inte vill plocka isär allting??
        " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

        Fiat Coupe 20vt

        Comment


        • #5
          Originally posted by GlennE
          okej..
          trodde 5-56/låsspray skulle fixa biffen..
          om man sprayar med jämna mellanrum då??
          är det ett alternativ?
          Ett kortsiktigt alternativ möjligtvis... Det hindrar nämligen inte vatten ifrån att lägga sig i mekanismen.
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #6
            Originally posted by Chorus
            Apropå sånt.. både min coupé och min croma envisas med att det inte ska gå att stänga dörrarna när det är kallt, mycket irriterande ibland
            Samma sak hände mig igår..skulle stänga dörren på passagerarsidan för ja hämtade isskrapan och den bara STUDSADE tillbaka såg tokfult ut

            Sen frös handbromsen fast igår så använd inte handbromsen långa stunder på vintern!!
            Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
            Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

            Comment


            • #7
              det där med studsande dörr hände mig också förra vintern, var en liten rund mojjäng i själva haspen som fastnat inne och inte höll upp klykan, satt fingret emot så släppte det. Om någon nu förstår vad jag menar, knappt jag själv gör :-)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                ja, men det var ju precis det som hände mig! stod där o studsade med dörren medans bussen tillslut körde iväg=/
                löste det också med att hålla en skruvmejsel emot och jokksa lite..
                " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

                Fiat Coupe 20vt

                Comment


                • #9
                  Behövs bara att man håller om dem lite och ger lite värme så slutar de bråka, som så mycket annat här i världen. ;-)
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by novisen
                    Behövs bara att man håller om dem lite och ger lite värme så slutar de bråka, som så mycket annat här i världen. ;-)
                    hehe ;-)
                    Attached Files
                    " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

                    Fiat Coupe 20vt

                    Comment

                    Working...
                    X