Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite frågor om 16 vt turbo för en jätte nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lite frågor om 16 vt turbo för en jätte nybörjare

hej

jag e sugen på att köpa en coupe och har hittat en som verkar intressant på blocket
    http://www.blocket.se/vi/19029759.htm?ca=10_s

men jag har lite frågor

1. någon som känner igen bilen och är den i ok skick

2. hur håller plåten för vinterkörning tänkte nämligen använda den lite som pendlarbil (Roligt)

3. vad ska man tex kolla när man ska köpa en beggad turbo coupe

4.vad drar bilen i soppa ungefär

5. vad kostar vägskatten

6. vart kan man hitta bra/billig försäkring

Kan svara på de 3 sista. Jag har klarat ca 0,9l/milen i genomsnitt, uträknat på en hel tanks körning då och min bil är inte helt original. Skatt ligger på ca 1800:- och IF var billigast för mig. Inte billigt, men billigast
    14+

Comment

Hej

0,9lit/mil javisst men då rör man inte gasen mycket. Jag har kollat min sen jag köpte den och det varierar mellan 0,9-1,4lit/mil på hel tank. När jag bara kör till o från jobbet (lugn motorvägstakt) snittar jag 0,94. Det är väl ok tycker jag.

Billig att försäkra är den ej, men jag hittade hos Vesta via Nordea för under halva priset mot den billigaste av de andra. 3600:-/år.

Rost. Ingen katastrof, dom e rätt ok, dock var där begynnande rost på flera ställen när jag rostskyddade min bil förra året.

I övrigt en extremt rolig bil, starkt rekomenderad. Om plånboken hänger med.

Kolla kamremmen o turbon det är väl de jobbigaste bitarna.
      Köpguiden här på forumet är jättebra.
      Http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=3986
      Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

Comment

tack för bra svar hittils

jag ringde och pratade med säljaren idag och han sa en lite oroväckande grej ,nämligen att växellådan känns lite sladdrig
        men men att lådan växlade bra och det inte är några missljud från den .
        är det något jag ska oroa mig för eller är växellådorna på fiat så i sig.

Comment

Växellådorna brukar inte krångla speciellt utan det som står i guiderna i Coupe Info stämmer rätt bra. Ibland kan länkaget behöva smörjas upp men då är det pga att det går trögt.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

Comment

Working...
          X