Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xenon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Xenon

    Kastar en het potatis...

    Jag bestämt mig för att skaffa xenon ljus till bilen, tips? (jag är inte intresserad av någon debatt för eller emot xenon ljus, utan snarare om vad man ska tänka på...)
    Funderar även om jag ska ha bi-xenon, alltså både hel och halv. Någon som vet hur det funkar? Vissa xenon har en liten fördröjning vid uppstart, det vill jag helst inte ha på heljuset var gång jag ska slå på det.
    Vad är det för typ av lampa på helljuset?

    Viksson säljer en sats för 900:- (kanon pris!) Erfarenheter?
    Funkar den till helljuset oxå?

    Tacksam för ideer och uppslag, idiot förklaringar undanbedes! ;-)
    / Andreas

  • #2
    Min erfarenhet är att helljuset är helt ok standard (o ännu bättre med 100W-lampor). Jag skulle satsa på Vikssons, de kör många nöjda med här (eller så har de inte vågat komma med negativ kritik? )
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Kör med vikssons och är helt nöjd. vet itne om någon mer coupe råkat ut för det men lite spännande med späningen vid mina ballaster ibland men det är bilen som spökar där.

      När jag sett i xenon behövs knappt hel ljusen de gör att det blir annan färg och reflekterar i reflexer lite längre bort bara :P

      Per: för mig jag läst det blir för varmt med 100W men det är kanske bara myt eller?
      Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
      "With great power comes great responsibility"

      Comment


      • #4
        Det har jag inte läst? Mina lysen har klarat sig bra iaf. Har haft mina 100W helljus sen 2003.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Myt eller ej, olika resultat på olika bilar...
          Jag hade en Saab som jag satte 100W i, gick hur bra som helst i minst 8.000 mil...
          Jag har dessutom en golf som nära nog fick kabelbrand med samma lampor...
          / Andreas

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Det har jag inte läst? Mina lysen har klarat sig bra iaf. Har haft mina 100W helljus sen 2003.
            vet itne vart men var någonstans på forumet där lamphuset var tajt på coupen eller om det var reflektorerna som kunda ta stryk men det kanske varierar på bilen?
            Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
            "With great power comes great responsibility"

            Comment


            • #7
              Funkar kanon på min som sagt, och på andras (t.ex. Alx vill jag minnas). Har inte sett eller hört om nån som skadats, bara att folk varit oroliga.
              Det är ju inte så ofta man kör med dem iofs men det är nästan aldrig i hetta, snarare tvärtom.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Jo, jag följde Pers tips och installerade också fetingar för helljuset. Har fungerat fint. Nu kör jag inte så mycket utomsocknes så jag är nog inte någon perfekt referens.
                Xenon-lampor för halvljus rekommenderas varmt. Kör, men xenon för helljus känns overkill.
                Coupé 20VT LE -99 Svart
                Camaro V8 1LE -14 Röd
                Huracan V10 610-4 -14 Grå
                Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                Comment

                Working...
                X