Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorfrågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorfrågor

    Har fått en duktig bekant att lyssna på motorn, han säger att han är ganska övertygad om att ljudet är från en ventil eller kanske lyftare. Det knackar frekvent vilket han menar på inte stämmer med ett vevlager, samt att han medhåller att ljudet kommer från toppen och inte underifrån.

    Jag behöver nu bilda mig en uppfattning, som han inte han kunde svara på riktigt.

    Har följande frågor.

    1) Om en ventil eller lyftare "gått sönder", vad är det egentligen som teoretiskt har hänt så att det låter från den?

    2) Vad mer kan, eller kan inte, en skadad ventil ha påverkat? Jag har hört att kolvar kan bli skadade i samma veva om man har otur?

    3) Om det är worst case scenario, vad kostar en kolv, vad kostar en ventil? Räcker det att byta den ventil som isf är skadad, samt ev den kolven, eller måste man byta samtliga 4 kolvar resp. 16 v? Vad gör man generellt?

    Hoppas någon som är mer erfaren och duktig på det här med hur motorer fungerar orkar svara mig.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Första du borde göra nu är att köra bilen till t.ex. Autoalfa eller nån annan bra Fiatverkstad och låta dem kolla kamaxlarna alt. justera ventilerna. Tycker jag. Inspektera varför de tickar framför allt.
    Fortsätter du köra kan det bli worst case.. som du säger.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag kan inte åka till Autoalfa efterrsom jag bor i Malmö. Jag uppskattar dock lite fler svar på mina frågor, jag personligen tvivlar nog på att ventilknackandet beror på ojusterade ventiler (det låter inte som vanligt litet ventilknack, det låter högt och inte rätt, alltså måste någon ventil ha blivit krökt eller något liknande)

      Jag har alltid haft ventilknack på Fiat motorn, så jag vet hur det låter, det tickar helt enkelt.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Vad jag menar är att du borde göra nåt åt det (alltså inlämnad till verkstad). Ni har ju hyfsade verkstäder därnere oxå?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jopp, de blir ju de, problemet är bara att ja vill ha så mycket info som möjligt innan, därav mina frågor. Och jag vet att mycket kunskap finns på de här forumet.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Re: Motorfrågor

            1) Vanligast är att kamremmen kuggat över och kolv och ventil möts. Då går ventilen antingen av eller kröks. Oftast går inte bara en ventil utan flera.

            2)Om en ventil skulle gå av och få dansa en stund i förbränningsrummet så kan den skada kolven rätt rejält.

            3)Både material och arbetskostnad kommer bli rejält höga om flera kolvar och ventiler är skadade. Bäst är att kolla att kamremmen är på rätt position och om något är fel så får man ta av cylinderhuvudet och kolla.


            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Tror snarare på att kammen kan vara sliten av dålig smörjning. Då ökar förstås spelet och det börjar ticka.
              Annars kan insprutarna ticka en hel del, du är säker på att det inte är de?

              Originally posted by Joksi
              Jopp, de blir ju de, problemet är bara att ja vill ha så mycket info som möjligt innan, därav mina frågor. Och jag vet att mycket kunskap finns på de här forumet.
              Det är alltid hundra gånger svårare att ställa en diagnos utan att höra/se/känna bilen IRL.
              Last edited by per; 11 February 2009, 18:08.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Om det är ett vevlager...och det inte är allvarligt skadat...

                Då brukar det låta värre när oljan/motorn blivit varm, speciellt när du startar och oljan är varm och "tunnflytande." Då kan det knacka till några ggr innan trycket byggts upp. Har åkt på detta 2 ggr och då har det räckt med vevlagebyte. Ingen vevaxelslipning. Alfas 3.0 V6...
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #9
                  Så som den tickat senaste åren så kan de va antingen ventiltick eller sprdare, har ju hört att både och är vanligt på Coupén.
                  Men å andra sidan börjar en något år gammal bil ticka sakta men säkert, har hört sådant typiskt tick på nyare bilar.

                  Det som låter nu, är inga ventiltick, snarare ventilknack. Det knackar/bankar från toppen alltså.
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    Re: Re: Motorfrågor

                    Originally posted by Freddan72
                    1) Vanligast är att kamremmen kuggat över och kolv och ventil möts. Då går ventilen antingen av eller kröks. Oftast går inte bara en ventil utan flera.

                    2)Om en ventil skulle gå av och få dansa en stund i förbränningsrummet så kan den skada kolven rätt rejält.

                    3)Både material och arbetskostnad kommer bli rejält höga om flera kolvar och ventiler är skadade. Bäst är att kolla att kamremmen är på rätt position och om något är fel så får man ta av cylinderhuvudet och kolla.
                    Tack för svaren.

                    Men om det knackar, betyder det då att ventilen slår i nånstans? För jag är ganska säker att kamremmen inte kuggat över, med tanke på att tjejen körde bilen hem eftersom hon inte visste bättre, men sa att den kändes precis som vanligt förutom att den låter illa.

                    Jag har fått prisförslag, byte av någon ventil ev bara slipning allt som allt 3000-4000kr. Dock kunde han inte ge mig en worst case scenario pris, om tex en kolv skulle behöva bytas. Vad mer behöver man göra då? Vad kostar en kolv?
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Chramon
                      Om det är ett vevlager...och det inte är allvarligt skadat...

                      Då brukar det låta värre när oljan/motorn blivit varm, speciellt när du startar och oljan är varm och "tunnflytande." Då kan det knacka till några ggr innan trycket byggts upp. Har åkt på detta 2 ggr och då har det räckt med vevlagebyte. Ingen vevaxelslipning. Alfas 3.0 V6...
                      Det är som sagt inte ett vevlager, till 90% säkerhet. Låter enligt min morbror absolut inte så, han är helt säker att något har pajat i toppen. Sen om det är en ventyl, eller lyftare, vet han inte riktigt.
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #12
                        Om en ventil är krökt eller liknande borde man inte få dålig komp?
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by 84jr0
                          Om en ventil är krökt eller liknande borde man inte få dålig komp?
                          Väldigt dålig komp
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TobbeC
                            Väldigt dålig komp
                            Precis vad jag frågade tidigare... hur går bilen när man väl kör? Borde gå som påse skit om ventiler är krökta.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by 84jr0
                              Precis vad jag frågade tidigare... hur går bilen när man väl kör? Borde gå som påse skit om ventiler är krökta.
                              Det första man gör vid ett sånt här problem är ett komptest så jag tycker man kan ta för givet att han gjort det. Kompest utförs på ca 15 min vilket måste anses som en väldigt snabb diagnos.

                              Jag har dock gett upp att tipsa trådskaparen och mitt råd är istället att han skall uppsöka verkstad. Är det för dyrt så rekommenderar jag helt seriöst skrotning. Många delar kan man sälja själv och på det sättet få ihop pengar till nån liten Micra.
                              Porsche Boxster S 2002

                              Comment

                              Working...
                              X