Announcement

Collapse
No announcement yet.

Så var det min tur. Motorras

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Så var det min tur. Motorras

    Lå og cuiset oppover i 140-150 km i 20vt en min ,da jeg hørte et smell samt ulyder som hørtes ut som stein som spratt fra hjula. Har opplevd dette før og da var det AC reima som gikk i oppløsning. Jeg sakker farten men plutselig dør motoren helt og jeg må bare trille ut til siden og bremse. Åpner panseret og ser at ac reima har kilt seg unde kamremsdekselet...Og kamreima er slitt tvers av. DRITTT!
    Hva koster denne morroa da? 40-50 lapper? Jeg hørte ikke noe smell når motorn døde men det gikk vel kanskje noen ventiler uansett??

  • #2
    På min bil har ventilerna precis blvit krökta, av att ett löphjul på balansaxelremmen gett upp. Det hördes heller inget speciellt, började bara knacka.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      Shit!!
      Då vet vi att AC+servoremmarna är viktiga. Hur gamla var dina?

      Lider med dig. Du har ju en fin bil.. vad jag förstår finns bara ett val: 2.4 20VT.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Kolla skicket på kolvarna, hur mår de?
        Om de är i bra skick, köp en begagnad topp (cylinderhead) och lämna in den på service i värsta fall. Detta kommer du att spara pengar på.
        Jag har ett topplock till 20VT med samtliga ventiler i gott skick som jag kan sälja till dig när jag kommer till Sverige igen (ca 2v).

        Pma mig om du är intresserad.

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Shit!!
          Då vet vi att AC+servoremmarna är viktiga. Hur gamla var dina?

          Lider med dig. Du har ju en fin bil.. vad jag förstår finns bara ett val: 2.4 20VT.
          De sitter ju så pass nära kamremen så inte vill man riskera att de går av. Just därför byter man de i samband med kamremsbytet, många som sparar in 300kr på det.

          Lider dock med jeschiotz.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Jo det är känt innan, men nu är det ännu mer känt.. Var så jag menade.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Jo det är känt innan, men nu är det ännu mer känt.. Var så jag menade.
              Och jag blir alldeles kallsvettig när jag tänker på hur min AC-rem började separera trots kamremsbyte ett och en halvt år tidigare, tur att det inte gick så illa som för dig. Lycka till med att få ordning på det nu och hoppas att det inte behöver slutar med med motorbyte...
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #8
                Reima var bytta likt med kamreima for knappe 3 år siden og 15k men hadde begynt å kvitre litt på tomgang. Tok sjangsen og tapte for å si det slik.
                Uansett;våre venner i Gøteborg har stipulert 15 lapper i "worst case"Ikke så ille siden det inkluderer ny kamrem spennere osvosv. Så er det bare å få lastet på en tilhenger og organisert transport...

                Comment


                • #9
                  Vilka i Göteborg har du varit i kontakt med?
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Har vi mange billige og bra i Gøteborg? ;-)
                    Autoalfa. Hans og Jonas

                    Comment

                    Working...
                    X