Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byte av löphjul till kamrem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byte av löphjul till kamrem.

    Eftersom jag inte fått något svar jag ställde i min projekttråd, tänkte jag att jag försöker få svar här istället, eftersom de allra kunnigaste inte har tid att läsa alla projekttrådar

    Nu har jag fastnat . Igen. Bilden jag fick med märkningarna var kanon, jag hade inte riktigt förstått vilka markeringar den skulle stå emot, och på balansaxlarna, så stod de fel båda två. Nu till problemet igen. När jag kände på alla löphjul, så glappar de eller är rostiga, så nu vill jag byta dem. Problemet är att jag inte kan lossa det hjulet som sitter till balansaxeln för att få ut löphjulet till kamaxelremmen. Någon som hänger med+ Hur ska man låsa balasaxeln så att den går att lossa? Det enda alternativet som jag kommer på nu (utöver de som inte fungerat) är att montera tillbaka gamla kamremmen, gamla balansaxel remmen och spännrullar osv, för att därefter försöka lossa hjulet när remmarna sitter på plats och spänner åt om man säger. Eventuellt låsa startkransen med en skruvmejsel samtidigt som man lossar. Någon som bytt den spännrullen jag pratar om? Eller någon som ens förstår vilken jag menar?

  • #2
    Är det en 16 vt?
    Glöm tanken att hålla emot med remmarna.
    Balansaxlarna är helt frirullande och påverkas inte av att du låser vevaxeln.
    - Det enkla sättet är att använda muttermaskin.
    - Det jobbiga sättet är att lossa vevhusventilationen (ett j-a pill bakom grenröret) och stoppar ner en STOR skruvmejsel i hålet närmast remsidan. Det är hålet där fördelaren satt på förgasarbilarna. Rotera hjulet så känner du när balansaxeln låser.

    När du skruvar ihop allt:
    1) glöm inte att dra runt motorn minst två varv för att dubbelkolla att inställningen fortfarande stämmer.
    2) spänn inte kamremmen för hårt.
    3) Återanvänd aldrig en begagnad balansaxelrem.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Ja, det är en 16 ventilare. Men vi gjorde så att vi höll balansaxelremmen mot enbart den balansaxeln, om du är med hur jag menar? Drog remmen runt kugghjulet och sen höll jag i remmen. Problemet är att man inte kommer åt med muttermaskin. Grenröret är demonterat, jag har fått bilen halvt i delar, så det ska bli rätt intressant att se om jag får ihop allt. Men jag ska försöka hitta hålet du pratade om, så får vi se =) Nej då, jag har en nya remmar liggandes, men jag vill byta alla löphjul och spännare så inget kan skita sig om man säger =)

      Men då borde kugghjulet sitta med en styrning på balansaxeln, så att man inte kan sätta det hjulet fel? För om man kan sätta hjulet på alla möjliga sätt, stämmer ju inte markeringarna för att balansaxlarna är nollade? Tack för ditt svar iaf, jag vet inte vad jag hade gjort utan er här på forumet =)

      Comment


      • #4
        Det går bara att sätta på ett sätt, det är spår på kugghjul/axel.
        Remmen strimlas innan bulten lossar, det är därför man brukar behöva spärra balansaxeln. Lite trixit att få båda balansaxlarna enligt markeringarna när det är så många saker som snurrar. Det tar lite längre att byta än de 3,15 timmar Fiat anger men det är rätt hanterligt ändå. Glöm inte byta vattenpumpen när du ända har skruvat loss allt annat runt omkring.

        Hela rasket är gjort så det ska vara omöjligt att sätta något fel och man behöver inga specialverktyg för att låsa axlar mm som på moderna motorer. Allt som krävs är lite tålamod och att man är noggrann.
        Last edited by TurboB; 21 April 2009, 22:23.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Stooor skruvmejsel ner här.
          Attached Files
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Jag fick lyft på vevhusventilationen, men den röda pilen som fanns med på din bild, pekade lite fel. För när jag lyfte upp där var det ju gjutet? Fanns inget att blockera, men den "den stora klumpen" lite till höger där, lyfte man den så låg en mässingsfärgad "skål" med ett håll i, som jag lyckades pilla ur och sen fick jag ner en stor skruvmejsel. Tyvärr nrä jag fick ut hjulet och skulle pressa ur lagret skadades kuggkransen, så det fick bli ett nytt omplett hjul =( Men massvis med tack för hjälpen, du fick ju in mig på rätt spår =) Men just idag var jag glad över att det inte finns något grenrör monterat, det var lite trångare på din bild jämfört med hur jag har på min motor nu =)

            Tack återigen, forumet här är guld värt =)

            Bifogar en lite bild med
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Varför inte köra utan balansaxelrem så slipper du alla problem..
              Turbo é livet

              Torx måste vara djävulens påfund...

              Comment


              • #8
                Tanken har slagit mig, men eftersom det känns helt onödigt att ha balansaxlarna där om man ändå inte använder syftet, då skulle jag vilja ta ut dem. Men då måste man plugga lite oljekanaler och sånt, och det orkar jag inte =P hahaha. Sen den sista balansaxeln, på den sitter ju även löphjulet till kamaxelremmen, och problemet som jag hade nu var att jag inte lyckades få ut det löphjulet =) men om något år och lite mer pengar så kan det nog bli så att man bygger motorn lite mer raceig =D

                Comment


                • #9
                  Någon som vet om det är samma motor i lancia delta integrale som i en lancia delta från -95? Det borde det vara va? För jag lyckades ju såklart slå av en bit av kugghjulet när jag skulle byta lagret, och det tillverkas inga nya kugghjul =(

                  Comment


                  • #10
                    Delta från -95 har samma motor som Alfa 155 Q4. Men däremot skiljer det sig mellan förra modellen Delta 8v och nya modellen Delta 16v (i ditt fall -95)..

                    Comment


                    • #11
                      Tack så mycket för svaret =) För det jag fick höra var att 155 motorn skulle vara samma som min. Det får ju mina möjligheter att hitta ett sådant hjul öka lite grann =)

                      Comment

                      Working...
                      X