Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips när det gäller köp av coupé

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips när det gäller köp av coupé

    Hej. Jag har alldeles nyligen fått för mig att jag ska köpa en fiat coupé. Jag har främst tittat på en 16v turbo från 94. Jag undrar då om det är något speciellt jag behöver tänka på, eftersom det är en tidig årgång kanske den dras med barnsjukdomar lr dyl?
    All hjälp vore uppskattad.

  • #2
    Kolla under coupe info längre upp:

    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=3986
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Yes har läst det redan, tänkte bara om det är något viktigt att tänka på förutom det. Om man skulle jämföra 16vt med 20vt finns det några fördelar/nackdelar om man bortser från motorstyrkan?

      Kamremsbytet (vid 9600mil?) är det bara för 20vt eller för 16vt också? Och hur är det med rost? Såg att det fanns en guide här på sidan om hur man fixar eget men fundrar på om det redan finns ett dugligt skydd från början.. bilen är importerad nyligen btw.
      Last edited by Seban; 27 April 2009, 09:47.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Seban
        Yes har läst det redan, tänkte bara om det är något viktigt att tänka på förutom det. Om man skulle jämföra 16vt med 20vt finns det några fördelar/nackdelar om man bortser från motorstyrkan?

        Kamremsbytet (vid 9600mil?) är det bara för 20vt eller för 16vt också? Och hur är det med rost? Såg att det fanns en guide här på sidan om hur man fixar eget men fundrar på om det redan finns ett dugligt skydd från början.. bilen är importerad nyligen btw.
        Alla dessa frågor har redan besvarats några gånger. Använd sök funktionen så hittar du allt!

        Kamremsbytet är det 8000mil eller 5år vilket som inträffar först.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Så om bilen då är 15 år gammal ska kamremmen bytts 3 ggr?

          Comment


          • #6
            20VT är max 12år gammal iofs.
            För 16VT är det 10000mil har jag för mig..? Annat intervall iaf.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by Seban
              Så om bilen då är 15 år gammal ska kamremmen bytts 3 ggr?
              Minst 3 gånger ja... ifs spelar de ingen roll om den byttes endast en gång bara det gjordes nyligen och motorn går som den ska för då har man haft javla tur att den inte gått sönder
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Hej igen. Här är bilen jag funderar på http://www.blocket.se/vi/17459441.htm?ca=10_s . Verkar det vara ett bra pris? Har någon haft något att göra med firman tidigare? Får ursäkta om jag är frågvis men det här är mitt första bilköp och vill gärna se att allt går bra.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Seban
                  Hej igen. Här är bilen jag funderar på http://www.blocket.se/vi/17459441.htm?ca=10_s . Verkar det vara ett bra pris? Har någon haft något att göra med firman tidigare? Får ursäkta om jag är frågvis men det här är mitt första bilköp och vill gärna se att allt går bra.
                  För det priset hade jag valt att satsa på en nyare 20vt... Kolla tex http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...threadid=11433
                  Turbo é livet

                  Torx måste vara djävulens påfund...

                  Comment


                  • #10
                    Satsa på 20vt istället, du kommer också att få 55k efter 2-3 år om du nu skulle sälja den.16vt efter 2-3år 35k kanske mindre.
                    20vt priset går sällan ner på 20vt...

                    Comment


                    • #11
                      Dock tummar man ju på "säkerheten", om nått går fel finns det inte mycket att göra när man köpt av privatperson. Besides ökar miltalet dessutom

                      Comment


                      • #12
                        Det är inte mycket till garanti du får på en begangad bil via en firma heller. Bättre att se till att bilen är schysst från början.

                        Panda 169

                        Comment


                        • #13
                          miltalet är ju inte så extremt viktigt. Skicket är det som spelar roll. sedan om den gått 8 lr 10k spelar ingen som helst roll.
                          With great power comes the bitches
                          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TurboNimitz
                            miltalet är ju inte så extremt viktigt. Skicket är det som spelar roll. sedan om den gått 8 lr 10k spelar ingen som helst roll.
                            +1

                            Panda 169

                            Comment


                            • #15
                              Köp en 20v du kommer inte ångra dig du får en nyare bil och mer hk och en helt underbart svårsåld bil om du inte har kalas pris ;-)
                              Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                              Fiat Coupe 20v turbo +
                              Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                              Comment

                              Working...
                              X