Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onödigaste modden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Onödigaste modden?

    Vilken är den minst nödvändiga mod vi gjort..? Alltså nån sorts kvot av kostnad/verklig nytta.

    Jag går ut hårt med ett beställt bakrutebyte på fre. (totalt 2800 för att få rätt blackoff till bromslyset så att det syns).
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Re: Onödigaste modden?

    Originally posted by per
    Vilken är den minst nödvändiga mod vi gjort..? Alltså nån sorts kvot av kostnad/verklig nytta.

    Jag går ut hårt med ett beställt bakrutebyte på fre. (totalt 2800 för att få rätt blackoff till bromslyset så att det syns).
    Dyrt att vara perfektionist. Själv köpte jag nya 16" däck som kördes sparsamt en sommar för att våren därpå köpa nya 18" fälgar inkl däck.

    Priset blev 5 siffrigt!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Ett Porsche bromskit som aldrig riktigt fungerade som det skulle och bytes senare ut till 20V Turbo bromsar på min Coupé... Det måste ändå vart bortkastade pengar modell värre!
      Tror att MT Motor gav mig en faktura på runt 22,000:- med instalationen, körde kanske 100mil och det blev aldrig bra!
      Sedan köpte jag ju Coupé bromsarna som sagt...

      Egentligen tror jag att hela min Coupé är ett stort svart hål!
      Önskar ibland att jag aldrig gjorde av med alla pengarna på den bilen, men sedan lärde man sig en del och framförallt jag älskade bilen!

      En annan dum idé är nog när jag köpte Koni stälbart race chassie till min Alfa 90 från -87!
      MT Motor tog 15-20,000:- för chassie sedan var det bygga om halva bilen för att få bort toresionsstavarna och få ditt colovers runt om!
      Slutade kanske på 30,000:-!!!! Det på en bil som var värd 7-13,000:- och som jag sålde senare med kraftiga oljeläckage för 5,000:-!!!!

      Kan nog fortsätta med dumma idéer jag har haft med Alfa och Fiat bilar resten av livet...

      Men tror dom där två räcker för att vinna alla priser som den mest korkade användaren på forumet!
      mvh Jimmy
      mvh Jimmy Särås

      0736-996 993

      Comment


      • #4
        Haha.. hade kunnat tippa på dig som toppkandidat Jimmy!
        Menmen bilarna har ju blivit rätt balla. Alfa 90:an har jag missat..?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Haha.. hade kunnat tippa på dig som toppkandidat Jimmy!
          Menmen bilarna har ju blivit rätt balla. Alfa 90:an har jag missat..?
          Den var en massa massa år sedan, borde vart runt 1999-2001, under Antonio tiden (sett i Fiat ögon)...
          Har försökt förtränga allt från den tiden, men mina konton har inte glömt!

          Annars är det kanske rätt sjukt att lägga runt miljonen på en Audi kombi, just ja det inkluderade inte bilen!
          Men jag har bara inte kommit på det ännu så var tysta så jag inte börjar tänka efter hur många Fiat 500 Abarth jag fått för dom pengarna!
          mvh Jimmy Särås
          mvh Jimmy Särås

          0736-996 993

          Comment


          • #6
            Haha...ja se detta med bilar!
            Kanske inte just någon modifikation,men ändå...
            Mitten på 80-talet hade jag en Toyota Celica-77.
            Inget speciellt i dagens läge,men då en rätt kvick bil,som definitivt lämpade sig för en gasglas 18-åring(eller inte alls med facit i hand).
            Minnen av fullgaskörning,fjortisraggande,handbromsvändning,d ikesköringar och allt annat skoj. Stamkund på den lokala verkstaden var jag iallafall.Förutom de tillfällen då man trodde i sin enfald att man kunde bäst...*host* Vilket slutade med än saftigare räkningar i slutändan.

            Nåväl,rovan i härligheten började plötsligt en dag må lite tjyvens,så här krävdes det insats. Visserligen skulle det mot en rimlig peng inte alls vara omöjligt att få ordning på motorn,men på det örat ville jag inte höra på.Sagt och gjort,lyckades med hjälp av verkstaden snoka upp en annan motor,då från en HiAce med några kusar mer!Jippi,köpte skiten och lät verkstaden få fria händer.

            Tror det gick någonstans på 15000kr (mkt på den tiden) men fick aldrig den att lira riktig med bilen,förutom på fulllgas. Och passade ju min livstil perfekt...*host* Nu när man på åldern höst summerar den tiden så slutar nog notan för just den bilen på säkert mellan 50-60 tusen allt som allt. Specialbeställde någon dum konsol fr.Japan som kostade skjortan m.m. Redan innan motorbytet skulle en normalt fungerande person skickat aset på skroten,men inte jag då.

            Bara för att sluta stående på en parkering,och blev såld för kaffepengar till någon med alldeles för mkt fritid(får jag hoppas!)
            Inte kul då efteråt,men nu ler man bara åt tokigheterna.
            Huvudsaken är att man åtmistone hade kul så länge det varade,pengar är oväsentligt i sammahanget.
            Är en komplett idiot men lika glad är jag för det!
            :-)
            //C

            Comment


            • #7
              Re: Re: Onödigaste modden?

              Originally posted by 84jr0
              Dyrt att vara perfektionist. Själv köpte jag nya 16" däck som kördes sparsamt en sommar för att våren därpå köpa nya 18" fälgar inkl däck.

              Priset blev 5 siffrigt!
              Kanske sugen på att återvinna en viss del av den kostnaden...?

              Kommer att behöva byta däcken så småningom...
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #8
                Rask det är väl dags för dig att byta till 18"?
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  1983.

                  Pimpade morsans Saab V4 med högtalare med inbyggd ljusorgel från gamla goda Hobbex.

                  Måste sett ut som det brann inuti bilen när man mötte folk kvällstid. Inte var det särskilt billigt heller...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Re: Re: Onödigaste modden?

                    Originally posted by rask
                    Kanske sugen på att återvinna en viss del av den kostnaden...?

                    Kommer att behöva byta däcken så småningom...
                    Tycker att du ska köpa 18"

                    Dessa 16" däck visade sig vara bra ban däck så de kommer slitas förr eller senare Dessutom är det lite för hög profil för att köras dagligen med en sänkt coupe. De gjorde att jag var tvungen att valsa skärmkanter bak. 1300kr till då.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Det "onödiga" bakrutebytet visade sig vara mer onödigt än jag kunde ana.

                      Bilglascentralen i HisingsBacka kan Ni väl hålla Er långt borta ifrån.

                      Sammanlagda skador: djup repa vä sida bakruta, repor båda bakskärmarna av typen sandpappersbyxor, 2st svaga bucklor på vardera bakskärm, skavskador mittkonsol + sidopanel.

                      Helt sjukt!!! Är det inte sånt här de sysslar med typ.. varje dag?? Borde ju kunna sin sak men nejdå.

                      Hursomhelst har jag nu iaf en tät bakruta (som klarar högtryck utan att det sprutar på hatthyllan) med hål för bromslyset och en hel radioantenn.

                      Repan vä om sidorutan (mobilbild men det syns ändå):
                      Attached Files
                      Last edited by per; 23 May 2009, 15:56.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Det "onödiga" bakrutebytet visade sig vara mer onödigt än jag kunde ana.

                        Bilglascentralen i HisingsBacka kan Ni väl hålla Er långt borta ifrån.

                        Sammanlagda skador: djup repa vä sida bakruta, repor båda bakskärmarna av typen sandpappersbyxor, 2st svaga bucklor på vardera bakskärm, skavskador mittkonsol + sidopanel.

                        Helt sjukt!!! Är det inte sånt här de sysslar med typ.. varje dag?? Borde ju kunna sin sak men nejdå.

                        Hursomhelst har jag nu iaf en tät bakruta (som klarar högtryck utan att det sprutar på hatthyllan) med hål för bromslyset och en hel radioantenn.

                        Repan vä om sidorutan (mobilbild men det syns ändå):

                        Nej va tråkigt. Har du pratat med firman? Vad säger de i så fall?
                        Du verkar hålla modet uppe iaf, jag hade nog blivit galen tills skadorna hade blivit fixade. :s
                        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                        http://www.garaget.org/?car=38250

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          Det "onödiga" bakrutebytet visade sig vara mer onödigt än jag kunde ana.

                          Bilglascentralen i HisingsBacka kan Ni väl hålla Er långt borta ifrån.

                          Sammanlagda skador: djup repa vä sida bakruta, repor båda bakskärmarna av typen sandpappersbyxor, 2st svaga bucklor på vardera bakskärm, skavskador mittkonsol + sidopanel.

                          Helt sjukt!!! Är det inte sånt här de sysslar med typ.. varje dag?? Borde ju kunna sin sak men nejdå.

                          Hursomhelst har jag nu iaf en tät bakruta (som klarar högtryck utan att det sprutar på hatthyllan) med hål för bromslyset och en hel radioantenn.

                          Repan vä om sidorutan (mobilbild men det syns ändå):
                          Surt, men snarare regel än undagtag är min uppfattning. Dom gångerna jag tittat på bilar med bytt ruta så har det ALLTID varit följdskador, repor, skadad lack, trasiga clips, förstöra lister eller plastdetaljer, rutlim överallt osv. Det här är typiskt en sådan tjänst man skulle kunna betala ett par tusen extra för om dom INTE fuskade. Det värsta är förmodligen sådant som inte syns, dvs bortskrapad färg under lister osv. Kul att du fick rätt ruta i alla fall
                          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                          Comment


                          • #14
                            Jag har lugnat ner mig sen förra helgen.. Då var det inte kul nej!
                            De fick en utskällning och jag tippar att jag kommer få betald polering, tid är iaf beställd på deras lackfirma.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment

                            Working...
                            X