Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med AC:n, hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med AC:n, hjälp!

    Hej!

    Köpte en fin Coupé för ett år sedan. Den hade nyrenoverad motor efter kamremshaveri så jag trodde att den kommer gå många mil. Ja, 460 mil visade det sig, sen tappade den plötsligt oljetrycket och mindre än en minut senare så började en vevstake gnissla. Bilfirman gick lägligt i konkurs. Vägrade avliva min coupédröm, hade flax och fick tag på begagnad motor från 1998 som gått 5 (!) mil. Riktigt fin. Har även en bra verkstad som gjort allt jobb. (Jag kan bara köra, inte meka.) Passade på att renovera turbon och byta koppling när bilen ändå var i atomer. (Kommer sedermera sälja gamla motorn som reservdelsmotor, som sagt, nyrenoverad topp och helt nya ventiler som kostade 40 000 kr, någon intresserad så är det bara att hojta).

    AC:n fungerade aldrig från början eftersom den läckte.
    Nu är läckaget åtgärdat, bytt ett rör. Även bytt tryckgivarpaketet, samt "torklufts"filtret. När köldmediat fyllts och man startar bilen så går AC:n igång och jobbar upp trycket, sen släpper den trycket som den ska men när den kommer ned lagom för att gå upp igen så lägger den istället av. Sen går den inte igång igen alls. Börjar man sen om, tömmer systemet fyller på det igen så går den igång, jobbar upp, går ner och dör igen. Riktigt frustrerande. Och jag och tanten ska åka till Ungern i helgen och våra arslen ser inte fram mot svart helläder och 30 grader varmt...

    Verkstaden tror det är ett elfel, men de hittar inte vad de ska i verkstadsmanualen, de behöver kopplingsschema för AC:n. Någon som har ett sånt eller någon annan som helst idé om vad som kan vara fel?
    Efter att ha besökt forumet sen ett halvår innan jag köpte min fiat så har jag fått känslan av att kan inte ni hjälpa så kan ingen...

    Tacksam för alla tips!

    Mvh
    Gellis
    -You don´t like to be driven by a woman?
    -No, I just don´t like being taken for a ride...
    /James Bond i Åskbollen

    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -00
    Santa Fe 2,4 Exclusive -03

  • #2
    Men du har bra tryck, allt är tätt? Har du varit på en AC-verkstad eller Fiat?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Ja, trycket är bra och så. Verkstaden är varken en ren AC-verkstad eller Fiatverkstad. Det är byns lokala bilverkstad, men de är duktiga och entusiastiska, vilket är mer än man kan säga om de märkesverkstäder jag varit i kontakt med. Och jag hade aldrig haft råd att göra allt jag gjort med min ögonsten nu, ifall jag skulle gjort det hos fiat.

      Skickar med en bild på min "Phoenix".
      Attached Files
      -You don´t like to be driven by a woman?
      -No, I just don´t like being taken for a ride...
      /James Bond i Åskbollen

      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -00
      Santa Fe 2,4 Exclusive -03

      Comment


      • #4
        Det är inte trevägs tryckvakten som kärvar eller har glappkontakt då?
        Verkstadsmanualen tror jag du hittar du under Coupe info. Där finns ACn med. Ett separat dokument beskriver alla elkomponenter.

        Hela AC setupen och alla ingående komponenter ser likadana ut på alla biler oavsett fabrikat. Därför kan AC -verkstäderna detta mycket bättre än märkesverkstäder. Man brukar kunna köra in bilen på analys för en 5-600 kr.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Pratade nyss med verkstaden och skickade dem länken till den polska coupeguiden. Där fanns heating and ventilation bra visat i volym 1. Tack för tipset!

          Tryckvakten är bytt (så hette den ja).

          Verkstaden sa också att det verkar som någon som bara sysslar med AC får ta en titt på den när vi kommer hem igen. Lite speciellt är det dock tydligen med denna AC:n för den stänger av vid viss motortemp, samt så stänger den av vid fullt gaspådrag för att ge mer stick åt motorn, och dessa givare kan också vara boven i dramat.

          Idag hade dock AC.n gått igång spontant och fungerat felfritt i 10 minuter för att sen lägga av igen. Så det är nog tveklöst ett elfel/kontaktfel.

          Sugigt bara att sitta och svettas när man har sån cool bil i övrigt! :-)
          -You don´t like to be driven by a woman?
          -No, I just don´t like being taken for a ride...
          /James Bond i Åskbollen

          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -00
          Santa Fe 2,4 Exclusive -03

          Comment


          • #6
            Sen går de heller inte igång under fem grader el.dyl. Ganska logiskt men det blir svårt att motionera systemet som man ska, året runt. Här i norden iaf..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Låter märkligt. ACn S K A användas året runt, särskilt på vintern. Att inte göra det är ett säkert sätt att döda ACn i förtid. Den är dessutom mer eller mindre nödvändig för avimmningen även vid minusgrader på bilar med ventilationssytemet anpassat för AC.

              Motorstyrningen känner av när ACn går på och av och kompenserar för belastningslaständringen. Kan i vissa fall slå av AC över ett visst varvtal också.

              Tror inte att det är fel på ECUn. Lutar åt suspekt el eller nåt av de inblande reläerna som bara funkar ibland, troligen bäst när bilen är kall, vilket är typiskt för reläer som håller på att ge upp.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Ja det är konstigt. Vet inte om det är så på alla Coupeer dock..
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Är du säker på det Per? Åtminstone på min gula 20V så gick ACn på vintertid om jag ville imma av fort inne. Har kanske inte testat med den röda men har för mig att den går på kyliga höstmornar oxå.
                  il giallino
                  Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                  bella rossa
                  Coupé 20VT LE nr1516 1999

                  white pearl
                  Mini Cooper D 2007

                  Comment


                  • #10
                    Kanske special för Turbo? Min funkar så iaf. Det var AC-verkstan som förklarade varför min AC plötsligt inte funkade i november, nyfylld o renoverad som den var med ny kompressor o allt.
                    Nu funkar den fint!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Hämtade bilen igår och AC:n fungerade då och lite ibland senare. Bättre än ingenting! :-) Får titta mer på det när jag kommer hem, först ska min älskling få sträcka ut på autobahn (nä, inte sambon, hon får sitta i baksätet...)

                      Jag tror dock att Turbo B kan ha rätt om reläfel, eftersom min AC framför allt verkar gå igång när bilen startas. Märker nu också att AC:n inte varit igång förr, för det hade jag märkt. Har jag lite flax så kommer den igång mer och mer för de har gått över alla kontakter och dylikt med kontaktspray.

                      Ingen som har pejl på någon bra AC firma i Skåne?

                      Ha en trevlig helg i Sverige, och tack alla för inläggen!
                      -You don´t like to be driven by a woman?
                      -No, I just don´t like being taken for a ride...
                      /James Bond i Åskbollen

                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -00
                      Santa Fe 2,4 Exclusive -03

                      Comment

                      Working...
                      X