Announcement

Collapse
No announcement yet.

Felkoder, högt HC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Felkoder, högt HC

    Hej,

    Försöker lokalisera boven till mina höga HC-värden så jag skaffade en widget för att kolla av lite felkoder.

    Dock får jag lite olika felkoder i tändningsläge (beroende på tillfälle):

    6 crank sense error
    eller
    Throttle sensor o/c
    eller
    lambda sensor fault
    Idle actuator fault

    Har bytt lamdan ganska nyligen för att försöka lösan HCn men det har inte hjälpt. Någon som har några tips på vad dessa koder innebär och hur man löser det?

  • #2
    Ingen som har någon idé?

    Någon som vet en bra coupe verkstad som har lite utrustning för diagnos/felkodskoll mm i närheten av Linköping?

    Comment


    • #3
      Om du inte får samma fel hela tiden kan det väl bero på kabel/jordfel? Annars borde väl felet vara konstant.

      Men, crank sensor är den som läser av vevaxeln.
      Throttle sensor sitter på spjällhuset och är en väl inkapslad potentiometer. o/c bör väl stå för open circut?
      Lambda, säger väl lite sig själv. Men om t.ex. spjällpotentiometern är trasig kan man väl få mysko lambdavärden pga. det. Så kanske inte det första jag skulle ge mig på.
      Den sista tyder på taskig tomgångsmotor. Tror det finns en guide här någonstans på forumet hur man rengör, om det nu hjälper.
      Bör väl stå i manualen (verkstads, finns länk i någon sticky-tråd) vilka värden de olika grejorna ska ha. (De som går att mäta med DVM, oscilloskop har kanske inte alla hemma). Så kolla manualen och ut och mät på grejerna och se vad du kan få fram.
      Verkstad kan jag tyvärr inte rekommendera någon då jag knapt vet var Linköping ligger.. Men jag är säker på att någon annan här har koll.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Tackar Jim, ska kolla upp tipsen.

        Comment

        Working...
        X