Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsok

    Har lite funderingar kring bromsoken bak på 16vt. Någon som har renoverat dessa?

    Har fått problem med att handbromsen inte fungerar längre och konstaterat att problemet sitter i oken. I övrigt fungerar bromsarna bra.

    Någon som har förslag på tips och ideér innan jag börjar riva i dessa till helgen.
    Turbo é livet

    Torx måste vara djävulens påfund...

  • #2
    Det kommer nog an på var problemet ligger. Om det bara är kolven/tätning som är dålig är det rätt enkelt att fixa, bara skruva ur och byta.
    Dock tror jag det är kluriga att renovera själva handbromsmekanismen med den armen som sitter i. Försökte plocka isär ett dåligt ok som jag har, men blev inte helt klok på hur man gör. Köpte istället två bättre begagnade.
    Är bägge dåliga eller bara det ena?

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Det vanligaste problemet med handbromsen är att kabeln rostar fast i höljet. Hur nybytt är den?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Handbroms!

        Hade samma problem med våran. Dom slog ner på besiktningen. Lämnade iväg bilen och fick det fixat.
        Han sa att det var lika bra att byta, så vi gjorde det.
        //Lars
        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
        Folka Vento VR6 -93 såld!
        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jim
          Dock tror jag det är kluriga att renovera själva handbromsmekanismen med den armen som sitter i. Försökte plocka isär ett dåligt ok som jag har, men blev inte helt klok på hur man gör. Köpte istället två bättre begagnade.
          Är bägge dåliga eller bara det ena?
          Tyvärr är båda dåliga. Tycker inte det vore helt omöjligt att få det att fungera igen. Har ju liiite handbroms iallafall...

          Hur fungerar handbroms mekanismen? trycker den mot bromsbeläggen eller har den en egen klack så att säga?

          kanske bara att lägga allt i en hink med rostlösare

          Originally posted by per
          Det vanligaste problemet med handbromsen är att kabeln rostar fast i höljet. Hur nybytt är den?
          Är till 99% säker på att det inte är kabeln men ska kolla en extra gång.
          Turbo é livet

          Torx måste vara djävulens påfund...

          Comment


          • #6
            Såg enligt meca katalogen att jag har fel bromsok bak för min modell så troligen är oken bytta någon gång tidigare.

            Står att de oken jag har är för 10mm skiva men ska ha de för 11mm, sen finns det ju bara 11mm skiva att få tag i eller?

            Antar att det isåfall inte är någon skillan på infästningarna mellan oken.
            Turbo é livet

            Torx måste vara djävulens påfund...

            Comment


            • #7
              Det är alltså det som är skillnaden mellan Lucas/Girling oken och Ate(?)oken, 10 resp 11mm skivor?

              Jag hade också nedslag på besiktningen, handbromsen tog dåligt på höger bak vilket resulterade i att jag fick byta det oket. Kommer inte ihåg vad det var för fel:/
              Coupé 16VT.
              Min bil...

              Comment


              • #8
                Viktigt att släppa helt på vajerjusteringen vid spaken och trampa ut kolven vid beläggbyte.

                Annars får handbromsmekanismen inte ngn chans att ta ordentligt.

                Man kan montera fettnipplar vid handbromsaxeln på oket för att det inte ska kärva fast. Beskrivning finns på audinordicforumet (samma sorts bakok som Fiat/alfa)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tempra33
                  Viktigt att släppa helt på vajerjusteringen vid spaken och trampa ut kolven vid beläggbyte.

                  Annars får handbromsmekanismen inte ngn chans att ta ordentligt.

                  Man kan montera fettnipplar vid handbromsaxeln på oket för att det inte ska kärva fast. Beskrivning finns på audinordicforumet (samma sorts bakok som Fiat/alfa)
                  Gissar att det är http://nordicaudi.com/index.php?url=...a1250.php&var= som du menar. Får plocka isär och se hur det ser ut.


                  Originally posted by Petter16VT
                  Det är alltså det som är skillnaden mellan Lucas/Girling oken och Ate(?)oken, 10 resp 11mm skivor?
                  Vilka modeller hade Ate som bak ok? Hittar bara att det satt fram på 1,8i
                  Turbo é livet

                  Torx måste vara djävulens påfund...

                  Comment


                  • #10
                    Vilka modeller hade Ate som bak ok? Hittar bara att det satt fram på 1,8i [/B][/QUOTE]

                    Det är möjligt att det är så! Jag undrar varför Fiat valde ett annat till den motorn, verkar ologiskt. På min så är det Lucas ok. Är det någon som har bra koll på detta så skriv. Fast kanske lite ot i just denna tråden.
                    Coupé 16VT.
                    Min bil...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Petter16VT
                      Vilka modeller hade Ate som bak ok? Hittar bara att det satt fram på 1,8i
                      Det är möjligt att det är så! Jag undrar varför Fiat valde ett annat till den motorn, verkar ologiskt. På min så är det Lucas ok. Är det någon som har bra koll på detta så skriv. Fast kanske lite ot i just denna tråden. [/B][/QUOTE]

                      Det beror oftast på att inköpsavd. hittat en leverantör som just då erbjudit ett något billigare alternativ.

                      Gissar att det är http://nordicaudi.com/index.php?url.../a1250.php&var= som du menar.

                      Just så! Sedan är Fiats bakre ok idiotiskt monterade så att vatten/smuts letar sig in efterhand. En skyddskåpa skulle nog också hjälpa.

                      Comment

                      Working...
                      X