Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avgasvärden /lambda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avgasvärden /lambda?

    Ja, nu har jag problem med besiktningen allt är fint förutom HC-värde, Co-halt och C0 2005-halt. Har mätt upp min lambsasensor som pendlar mellan fet och låg blandning. Ska byta den men jag börjar tro att katten är seg vad tror ni? Skulle det kunna vara ett hål i avgassystemet tycker det bluddrar lite?

  • #2
    Original lambdagivare ger sån signal. Vilken sorts Coupe har du? 16VT brukar ha lite såna problem.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Mäter man lambdan med Fiats Examiner så pendlar den precis som du beskriver ovan.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Har tittat i verkstadshandboken och utesluter lamdan då den ska pendla. Tack för era tips. Men åter till mina avgasvärden förstår inte vad det kan vara eftersom alla värden är fel? Har bytt tomgångsstabilsator då tomgången var lite orolig. Har även byttt serviceartiklar såsom tändkablar, stift, olja, filter! Laddtryck är okej, bilen går bra men ger fel värden. Känns inte som jag vet vad som är härnäst!

        Jag har en 16vt! Gått cirka 14000 mil full servad import från italien.

        Comment


        • #5
          Gör komptest tycker jag.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            ...

            ...efter byte av spjällägesgivare, vanligt 16vt-problem, så fixade sig mina värden. Då hade jag prövat det mesta innan.

            Lycka till!
            /Giallo Ginestra

            Comment


            • #7
              Plant, jag har faktiskt haft problem med den, dem har försökt ställa in den men jag har haft problem med fördröjning, den är ju inte heller speciellt dyr. 1000kr på Meca det skulle ju kunna vara värt och testa med denna! Vad hade du för problem, har läst dina trådar och vi verkar ha ganska lika?!

              Comment


              • #8
                Plant du bor i Uppsala va? Inte alls långt ifrån mig när jag tänker efter, de vore kul o träffas och diskutera!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by christiernin
                  Plant du bor i Uppsala va? Inte alls långt ifrån mig när jag tänker efter, de vore kul o träffas och diskutera!

                  Absolut! Bara att PM:a mig om tid så syns vi och tar en bärs i det fina vädret!
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #10
                    Plant; Det låter bra!

                    Spjällägesgivaren måste väll ställas av verkstad va? Vem gjorde din inställning eller bytte du den bara själv? Vet iaf att den ska nollställas, jag har haft samma problem med insprutningslampa som går till och från!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by christiernin
                      Plant; Det låter bra!

                      jag har haft samma problem med insprutningslampa som går till och från!
                      ...för mig löstes även detta problem efter bytet
                      /Giallo Ginestra

                      Comment


                      • #12
                        Lösning!

                        Jag har idag monterat av min katalysator och fann till min förvåning absolut ingenting inuti den det var bara en lös enstaka tråd som hängde där. Det var ett rakt rör igenom! Om jag inte är dum så betyder det att den är förmodligen helt slut... dock vet jag att bränsle kan orsaka förtvining av katten?! Men får väll sätta på en ny ändå!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lösning!

                          Originally posted by christiernin
                          Jag har idag monterat av min katalysator och fann till min förvåning absolut ingenting inuti den det var bara en lös enstaka tråd som hängde där. Det var ett rakt rör igenom! Om jag inte är dum så betyder det att den är förmodligen helt slut... dock vet jag att bränsle kan orsaka förtvining av katten?! Men får väll sätta på en ny ändå!
                          mmm, tror ändå på spjällägesgivaren men hör av dig när du checkat ny kat.

                          Lycka till!
                          /Giallo Ginestra

                          Comment


                          • #14
                            Gör ett snabbt inlägg här efter ett par år utan coupe.. Men jag hade med väldeliga problem med skenande HC-värde vill jag minnas. Tre olika verkstäder som pillade på den innan mina föräldrars grannmeckare sniffade lite på avgaserna och enkelt konstaterade att katalysatorn var slut.

                            Snabbt byte och vipps så var alla värden frid och fröjd, så om din kat är tom låter det ju som en inte helt osannolik felkälla tycker jag
                            snälla ta bort mitt konto....

                            Comment


                            • #15
                              Bokade tid idag, på Uppsala avgassteknik dem gör det för 2800 ny kat och arbete . Jävligt bra pris i mina öron! Plant var bytte du givaren var du tvungen att åka till en speciell verkstad? Har Problem med inställning av min, vet inte riktigt vart jag ska vända mig?

                              Comment

                              Working...
                              X