Announcement

Collapse
No announcement yet.

En skröna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En skröna?

    Jag har hört att det kan bli problem med standardturbon på en 20VT om man sätter på ett grövre avgassytem med racecat eller kanske utan Cat. Mottrycket minskar och turbon börjar läcka.
    Är detta sant?
    Regards
    lenel
    Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

  • #2
    Jag kan inte tillräckligt mycket om hur tätningarna i en turbo ser ut och funkar, men omedelbart tycker jag det låter som en skröna.
    Däremot om turbon redan är på väg ut, och börjar bli dålig så syns det säkert mer/bättre med friare avgassystem.
    Men att det på egen hand skulle ta död på en turbo tycker jag låter en smula långsökt.
    Dock är jag mer än öppen för mer tekniska förklaringar då jag är dåligt insatt i ämnet.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Detta är väldigt vanligt på sugmotorer att folk sätter på för stora avgasystem och får då inget mottryck tillbaka till motorn...
      På en turbo är det inte lika farligt utan håller man sig inom "normala" gränser så är det lugnt.
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #4
        Mottryck i det sammanhanget är väl bara relaterat till var moment och effekt produceras i förhållande till varv?

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Detta ämne har redan diskuterats på SFK en gång i tiden men hänvisningar till FCCUK och deras diskussioner.

          Är ingen expert i ämnet men det som jag fått förklarat av insatt folk så är det precis som det skrivs ovan att turbon är dåligt skick i övrigt.

          Man vill få bort värme och avgaser snabbt...
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Om packningarna i turbon inte är helt nya kan det vara den utlösande faktorn med racekatt ja, pga lägre mottryck. Hände bl.a. mig och en massa andra på Fccuk.

            En annan lustig grej som händer är att laddtrycket sjunker.. (å andra sidan ökar ju flödet).
            Alltså inte max ladd vid 3000rpm utan vid turbons maxflöde, runt 6000rpm.
            Last edited by per; 25 June 2009, 22:21.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Min började säga upp sig precis efter jag bytt sytemet med ?
              Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
              Fiat Coupe 20v turbo +
              Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Om packningarna i turbon inte är helt nya kan det vara den utlösande faktorn med racekatt ja, pga lägre mottryck. Hände bl.a. mig och en massa andra på Fccuk.

                En annan lustig grej som händer är att laddtrycket sjunker.. (å andra sidan ökar ju flödet).
                Alltså inte max ladd vid 3000rpm utan vid turbons maxflöde, runt 6000rpm.
                Om du har sämre laddtryck efter modifieringar vid 3000varv så tyder det på att turbon inte spinner lika fort ldär ängre. Vilket gör att du får sämre laddtryck och flöde. Avgashastigheterna är lägre än tidigare. Däremot så får du bättre fart på turbon vid högre varavtal pga av lägre mottryck. Du flyttar helt enkelt upp det effektiva registret lite högre upp i varvtalet.
                Regards
                lenel
                Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                Comment


                • #9
                  Nej det sjunker vid 6000, när den ligger på max flöde (om man t.ex. har Novitecchippet).
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment

                  Working...
                  X