If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har hört att det kan bli problem med standardturbon på en 20VT om man sätter på ett grövre avgassytem med racecat eller kanske utan Cat. Mottrycket minskar och turbon börjar läcka.
Är detta sant?
Regards
lenel
Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97
Jag kan inte tillräckligt mycket om hur tätningarna i en turbo ser ut och funkar, men omedelbart tycker jag det låter som en skröna.
Däremot om turbon redan är på väg ut, och börjar bli dålig så syns det säkert mer/bättre med friare avgassystem.
Men att det på egen hand skulle ta död på en turbo tycker jag låter en smula långsökt.
Dock är jag mer än öppen för mer tekniska förklaringar då jag är dåligt insatt i ämnet.
Detta är väldigt vanligt på sugmotorer att folk sätter på för stora avgasystem och får då inget mottryck tillbaka till motorn...
På en turbo är det inte lika farligt utan håller man sig inom "normala" gränser så är det lugnt.
Om packningarna i turbon inte är helt nya kan det vara den utlösande faktorn med racekatt ja, pga lägre mottryck. Hände bl.a. mig och en massa andra på Fccuk.
En annan lustig grej som händer är att laddtrycket sjunker.. (å andra sidan ökar ju flödet).
Alltså inte max ladd vid 3000rpm utan vid turbons maxflöde, runt 6000rpm.
Originally posted by per Om packningarna i turbon inte är helt nya kan det vara den utlösande faktorn med racekatt ja, pga lägre mottryck. Hände bl.a. mig och en massa andra på Fccuk.
En annan lustig grej som händer är att laddtrycket sjunker.. (å andra sidan ökar ju flödet).
Alltså inte max ladd vid 3000rpm utan vid turbons maxflöde, runt 6000rpm.
Om du har sämre laddtryck efter modifieringar vid 3000varv så tyder det på att turbon inte spinner lika fort ldär ängre. Vilket gör att du får sämre laddtryck och flöde. Avgashastigheterna är lägre än tidigare. Däremot så får du bättre fart på turbon vid högre varavtal pga av lägre mottryck. Du flyttar helt enkelt upp det effektiva registret lite högre upp i varvtalet.
Regards
lenel
Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97
Comment