Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ryker ibland på tomgång

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ryker ibland på tomgång

    Min 20 Vt -97har ett fenomen som förbryllar mig lite.
    Bilen som har rullat 15000 går bra,inga missljud och har på senaste besiktningen fina avgasvärden.
    Om jag kör som jag brukar, stannar och låter bilen gå på tomgång syns ingen antydan på rök, men om jag slår ifrån motorn och låter den den stå en stund så den blir halvvarm och sedan startar den kommer efter ca. en halv minut värsta rökridån ur avgasröret.
    Kan det vara motorolja som kommer in via sliten axeltätning på turbon?
    Är det någon som har liknande erfarenheter eller någon annan som har något tips så mottages detta tacksamt.
    Den där blå bilen -vad det nu är?

  • #2
    Om du startar den kall och låter den stå på tomgång tills det blir värme i motorn innan du kör iväg, ryker det då också? Vitt eller blått? Håll handen i röken och kolla om det är fukt eller olja, bränner du olja borde det bli små oljedroppar på handen.

    Punton ryker en del när den startas från kall, men det märks bara om man låter den stå still och få gå varm, då blir det blött så det droppar från avgasröret. Stannar man och låter stå still en 20minuter efter ordentlig varmkörning och sedan startar igen blir det åter fuktigt på slutröret, men inte så man ser att det ryker. Fast det beror nog på värmen i luften, kondenserar det mot avgasröret ryker det om det är kallt också. Hittar själv ingen orsak till det här och alla verkar tycka det är helt normalt, bildas ju vatten vid förbränning.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment

    Working...
    X